|
|
|
|---|---|
| Har åkt 525tds i 11år, tomgången blev efter ett år ojämn o ryckig, provade då med lite olika "dundermedel" som TriPak,X-1R och nå mer(glömt vad).Tomgången blev inge bättre, den var så dålig att den stannade då man stod på tomgång och körde t.ex. elhissen.Fick då tips att blanda i 2 takts olja i dieseln, tomgången blev märkbart bättre efter cirka 10-15mil.Har nu sedan åkt så där med olja i tanken och tomgången har varit bra, förutom då jag har fuskat med oljan(svaj svaj).Nu till min fråga:535d vad tycker den motorn om 2 takts olja, kan väl inte vara fel med lite extra smörja till pump o spridare ELLER!!!? | |
|
Låter trots allt som lite kvacksalveri eller konstgjord andning. Bättre att söka upp källan till problemet och åtgärda där, annars blir du aldrig kvitt grundproblemet liksom... Ibland ser man långa debatter om olika dieselsorter, den ena renare/bättre än den andra, att blanda olja i som är avsedd för helt annat bruk verkar inte rimma väl med detta resonemang. FP |
|
| Inge problem med 535an för tillfälligt men olja kan det skada nå?Väldigt "torrt" bränsle nu för tiden. Och konstgjord andning... Grundproblemet är väl att pumpen är dålig men det funkar väldigt bra med 2 takts olja på 525an(i ca:10år)så varför inte | |
|
Visst hörde man en del om torrt bränsle och problem med pumpar, förr. Men på en -06? Jag har inte hört om några problem på nyare bilar, jag skulle personligen inte blanda i något i bränslet. Om det kan skada nåt vet jag inte heller, men frågan är hur egenskaperna på soppan ev. kan förändras vid de höga tryck som förekommer i systemet osv. Väl inne i förbränningsrummet sker nog inget drastiskt, möjligen innan. FP |
|
| Körde en virvelkammarmerca på ca 1-2% 2t-olja mellan 15´-40´mil. Jag vet inte om jag skulle våga det på en modern diesel och jag tror det var i miljödieselns linda det var problem med skurna pumpar o.s.v. Många dieselåkare är nöjda med Red-line tillsats m.a.p. bränsleförbrukning . Jag har kört någon sådan flaska i gammelmercan också. Grymt dryg tillsats. 2dl på 1000lit diesel har jag för mig. | |
|
Tror inte du behöver vara orolig för att hä i lite olja i dieseln... I slöa lastbilar brukar man tippa i lite motorolja i bränslet för att motorn ska gå bättre...finns till och med diesel med olja i som en del åkare köper och kör på i sina lastbilar... Gasa tills det rasar |
|
|
Har aldrig hört att en dieselmotor skulle gå bättre mha olja i bränslet, snarare tvärtom. Saxat från Volvo Penta: Dieselboosters Många tillverkare av tillsatser på marknaden av så kallade dieselboosters, lovar minskad bränsleförbrukning och förbättrade smörjegenskaper, utan att de har någon som helst påvisad effekt på varken bränsleförbrukning eller smörjegenskaper. Volvo Penta ansvarar ej vid eventuella garantianspråk efter användning av dieselboosters. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta dieselbooster. Begagnad olja och tvåtaktsolja Att tillsätta begagnad olja och/eller tvåtaktsolja i dieseln har aktualiserats i och med att miljödieseln har gjort sitt intåg på den svenska marknaden. Dessa båda tillsatser förkortar insprutningsutrustningens livslängd avsevärt. Dessutom ökar avgasemissionerna med inblandning av dessa oljor. Med andra ord är det inte att rekommendera att tillsätta begagnad olja eller tvåtaktsolja i dieseln. Biodiesel På vissa marknader förekommer biodiesel som t.ex. rapsmethylester (RME). Till en Volvo Penta motor kan inte accepteras mer än 5% RME i diesel. Kväveoxidutsläppet ökar i sådana fall drastiskt och insprutningspumpen kan skadas. Dessutom är köldegenskaperna för dessa vegetabilier inte goda. Ren RME kan ge utfällningar redan vid - 10 grader, och den har även tvättande egenskaper vilket gör att filtren sätts igen snabbare. Om man ändå vill tillsätta RME i bränslet så rekommenderas att halvera oljebytesintervallen med hänsyn till risken för utspädning av motoroljan. Det är oljebolagen som ansvarar för uppblandningen av vegetabiliska oljor i dieseln, och man skall således inte tillsätta detta själv. FP |
|
| Det ör helt rätt att blanda i tvåtaktsolja i Dieseln o det på grund av att dagens bränsle är väldigt torrt ny som gammal behöver det börja ni andra också så ska ni märka att den kommer att gå mycket bättre, jag vet har haft långtradare i 11år så jag vet vad jag pratar om, men sen är det stor skillnad på vilket märke du kör på jag skulle rekomendera Preem framför HDS i alla fall där känner jag stor skillnad på när jag kör lastbil,så slå i olja ni MEN ni ska inte slå i oljan o sen tanka utan använd en 5liters dunk slå i 2liter olja o 2liter diesel ruska om o slå i ca 1liter på ca 35-40liter diesel, för slår ni i oljan i tanken o sen tankar så blandas inte oljan riktigt med diesel så gör som jag sa, o ha de bra,Perra | |
| Hmmm, det här låter intressant, man kanske skulle testa. | |
|
Passar på att dra en myt jag med. Lucas, mannen som uppfann mörkret. Hoppas ni fattar ironin Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| Konstigt att tomgången blir märkbart bättre med 2takts olja då,men jag förmodar att du har provat,eller mäter du bara? | |
|
olv, kalla det konstgjord andning på 525an Löser inga problem utan skjuter dom bara framåt. Slitaget finns där och det går inte bort med 2t-olja. Vad beträffar din 535d sån kanske du kan tänka till lite själv, högtryckssystemet har ett maxtryck på ca 1700 bar, tycker du att 2t-oljan är lämplig att trycka upp i dom trycken? Dieseln i dag är helt OK vad beträffar smörjegenskaper, det här att dieseln är "torr" anser jag bara vara snack. Att den inte har 100% energinehåll kan jag ta, men smörja finns så det räcker. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att hälla 2t-olja i min BMW eller i någon annan högtryckare, i en gammal 80tals MB kanske. Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
olv: om du vill ha "skärsår i pumpen och systemet" så ska du köra i olja i 535:an. likadant är det med tankningar från gamla dunkar och farmare som fått in lite fukt/vatten i sig. Det blir som en blästerpistol inuti pumpen. ni som sett förstår precis hur de ser ut. Alt ,ta med en kniv och ritsa i aluminium så har ni hamnat rätt i utseendet. om du nu ska köra på "dundermedel" så välj redlines dieseltillsats isåfall. min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
perrab55, Jag tror att man får bättre effekt om man ruskar om i en 20 l dunk istället, har testat 5 l varianten, men tyckte jag fick dåligt resultat då. Skämt åsido, Preems nya soppa håller en hög kvalitet enligt mig, går finfint i mina dieslar. Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| Tja... nu håller jag med oljekannorna! Här har alla taxiägare alltid använt 2takts olja, så även i nya bilar. Funktionen är kylning och smörjning vilket inte är dumt med dagens direkt insprutade och högprecisions dieslar. Har själv kört ca 80.000 mil dieselbil MED 2taktsolja och har aldrig behövt ångra det | |
|
hade säkert gått lika bra utan. Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| Ska INTE blanda i nå 2takts olja i 535an med tanke på era svar.. Och 525an..Ja,pumpen är sliten och jag förstår att det inte går bort (lagas) med oljan,men den "rullar" inte på tomgången då ja "procentar" så jag "syndar" vidare med den :-) Tackar för svaren och hoppas pumpen på 535an håller bilen ut. M.V.H. olv | |
|
Svenkt bränsle håller inte samma kvalite som tex tysk olja.... Dom rekomenderar ju att man ska packa om pumpen när man importerar en tysk diesel.. eller använda diesel tillsats... Min 525 går faun så mycket bättre på villa olja än vanligt mack olja... så jag håller inte med på mack bränsle är den bästa lösningen.. Gasa tills det rasar |
|
|
Då ser din pump ut så här invändigt ungefär. Länk Denna har gått på villaolja, finsk diesel you name it, det blev en kostsam reparation för kunden. Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.