AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.231

Bytte plats på spridarna, men det sprutar bensin?

Ba
48
Bajern
328 E46 -98
Bytte plats på 1a och 3e spridaren för att funktions testa då cylinder 3 inte funkar! Men nu står det strålar av bensin när jag startar motorn kan inte se nått fel, kan det ha blivit otätt då man sätter tillbaks spridarna??
Eller har jag gjort nått annat fel?

Bättre att springa i fel fil än att fila i fel spr....
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Du kan ha skadat oringen som sitter på spridarna eller så har du inte fått i den ordentligt.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
24
Dennis Nilsson
328i Cab -96
hmm... håller med johan om detta: till 99% o-ringarna som blivit skadade! åk till biltema och köp nya, kostar inte många 10:or =0)
Glöm inte att fukta dom med antingen lite saliv eller spillolja eller nått annat så dom inte tar stryk igen! Kanske det som var felet, att du monterat dom torra? kan ju varit lite torrspruckna eller nått med tanke på att bensin inte är det trevligaste för gummit i o-ringarna. Brukar mattas ut med tiden, speciellt om man monterar av och på dom några gånger efter dom haft kontakt med brännsle under en längre tid!

//

MVH

Dennis
Ba
48
Bajern
328 E46 -98
OK! Nu har jag sett att det är i övre infästningen som det läcker, alltså uppåt mot det silverfärgade staget. Är det där som o-ringarna sitter? För neråt verkar det tätt?

Visa användare
24
Dennis Nilsson
328i Cab -96
Yes eller du har o-ringar både där uppe och där nere! Tur att du har läckaget i den övre för dom nedre kan du inte byta utan då är det bara att köpa nya spridare!! =0( fick samma fel på min men det var den nedre =0( men men... I med en ny o-ring imorn så ska du se att den går som ett spjut igen =0)

har för mig att ytterdiametern på o-ringen är 14 eller 15 mm... men men bara att plocka av och kolla!
vill du ha orginal så har bmw, var där idag och hämtade några

Art nr: 13641730767. Paket på 6st, kostade typ 25 spänn

Ha de och lycka till

//

MVH

Dennis
Ba
48
Bajern
328 E46 -98
Tack Dennis du är en klippa! Hoppas BMW har öppet lördagar, annars får jag testa Mekonomen! Lurar lite på om man ska sätta ner spridarna i hålen först, eller om man ska trycka fast alla sex i skenan med klippsen, och sen trycka ner allihopa samtidigt???

Visa användare
24
Dennis Nilsson
328i Cab -96
lättast är att sätta i alla med klippsen i skenan sen sätta på den eletriska bryggan. Sen är det bara att trycka dit hela paketet lugnt och försiktigt. Glöm inte smörja o-ringarna innan montering bara. får dom till att glida i lättare och motverkar friktion som gör att dom går sönder när man sätter spridana på plats!

Ha de

//

MVH

Dennis
Ba
48
Bajern
328 E46 -98
Det var lite svårt att få ner spridarna helt på plats i hålen när de redan satt fast i skenan, men en aningens olja kanske råder bot på det som du säger.

Sleep tight!

Ba
48
Bajern
328 E46 -98
Nu har vi förklaringen, spridarna ska inte hela vägen ner i hålen, då når inte klipset den översta falsningen, utan som Dennis sa spridarna måste först fästas i "bränsleskenan" för otroligt nog så ska inte spridarna ner hela vägen utan stannar ca 4mm före botten!!!!
Som kuriosa kan nämnas att BMW i Stockholm försökte lugga mej på
23 kronor per o-ring låter ju helt hutlöst skulle bli 150:- för 6st, som tur var köpte jag inga, mina var ju helt intakta. Men tack för tipsen pojkar.

Nu kvarstår dock det ursprungliga problemet 3ans cylinder lägger ner från tid till tid, men nu är även spridar frågan eliminerad då jag bytte plats på 1an och 3an! Tidigare har tändspolen och stiftet fått byta plats, vad återstår då även kompresionsprov gjorts och inte visar nån anmärkningsvärd skillnad, 10,1 på 3an 11,4-11,8 på resten. Finns det några övriga förslag, vädjar om tips då mina hårstrån nu ett efter ett börjat byat färg till en grå nyans!! Ha ha

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Då återstår väl bara att det är kabelfel. Dålig kontakt eller glapp.

///BMW - Was sonst!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är du säker på att felet inte bara flyttades när du flyttade tändspolen?
Annars har jag haft liknande fel på en 328 Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ba
48
Bajern
328 E46 -98
Hej Trucker! Det blir lite för mycket termer/förkortningar som jag inte förstår på din länk. Är transistor samma som tändspole? Har börjat lura på om det är fel i databoxen, vad kostar en sån, går det att hitta begad?

Nej misständningen stannar på 3ans cylinder oavsätt vilken av de andra tändspolarna jag sätter dit!

bm
121
bmwpower26
Bmw 320ci -02 2,2l -170hk M54.
hej!
ang min bmw 320ci -02 som du vet så har jeg samma problemsom deg men på cyl 2 som du vet har jeg vært på mange verkstader til ingen nyte ingen som klarer å hitta felet på min bil,hela tiden mistender den på cyl 2.

men sist gang jev var hos en i harlösa bilcenter så sa han at jeg skulle bytte plas på spriderna men det har jeg ikke klart etter som det ser svårt ut.

men hant tror om ikke det er spriderna så kan det være 2 ting som er i sønder.

VANOS eller STYRBOXEN.

som sagt 20 ganger felsøkt og kommer op misständer på cyl 2.

jeg gir op og kjører sån.

men om du finner ut hva det er med din så skriv til meg

takk.
Ba
48
Bajern
328 E46 -98
Gåtan tätnar, gjorde nytt komressionsprov, med samma instrument som förra gången, det visar dock helt andra värden. 3an som förra gången hade 10,1 fick idag 8,5 till 9,9 alltså helt olika värden undrar över förklaring till detta. övriga cylindrar låg på 10-11,8.

power26 jag vet inte vad vanos är för nått, styrbox är det databoxen eller?
Spridarna var inte problemet på min.

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Bajern:När jag nämner transistor så sitter den/dom i DMEboxen vissa säger bara databox.Det finns i din modell 6st transistorer dessa förser tändspolarna med behövlig "kräm".Box kan bytas mot en beg,men eftersom bilen har EWS (startspär) så är det inte lätt,men det går.

Men iom att du har problem med kompressionen?så kan felet ligga där.
Hur gör du när provet tas.
Friskt batteri
Öppet spjäll
Koppla bort bränsle (relä)
Kör ca 4-5varv eller till mäteren stannar,fler varv än 5 är oftast onormalt.

Får du fortfarande dåligt värde på nån cyl slå i en kapsyl olja o gör om,blir testet fortfarande dåligt ligger felet i ventiler/topp/packning.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Värt o nämna är att den ska gå även på ditt lägsta värde 8,5 men nåt lurt är det med 3ans cyl.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.