AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.023

Bygga ljud i e39; hur löser man lågnivå in till cd?

sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Har en 523 touring med enkel cd som inte funkar. Kommer (om gud vill) i helgen försöka bättra på ljudet och förbereda för mp3
Tanken är att byta framsystem mot antingen ett fint gammalt infinity kappa med banddiskant, eller ett mb quart som okså låter superbt. båda är 5.25" men banddiskanten är rektangulär och den tänkte jag montera i a-stolpen.
Sen ska jag ha lågnivå ut, eller så kör jag hög->låg omvandlare. vet inte om jag vågar ge mig på att lödda i stereon..
Till att börja med blir det en liten låda med 10" i skuffen, kommer dock att se om man kan bygga in en 8" i sidofacket.

Till mina frågor:
1: lågnivå IN till cd. Hur löser man detta?
2: Min bil har airbag i a-stolpen, tänkte ta av och bygga på, sen klä om panelen till a-stolpen, hur pass sitter den iom airbag?
Utan att öppna och löda i stereon lär det bli lite svårt. Det finns en typ av linjeingång i den 10-poliga kontakten under den stora bak på stereon, avsett för CD-växlare. Men för att aktivera detta krävs datasignal in på i-bussen som ställer om stereon i växlarläge (CDC på displayen) osv. Ett enkelt sätt för att ordna detta är att skaffa en iPod tillsammans med Dension Icelink osv, då får man en utmärkt MP3-system i bilen med visning i display och manövrering från rattknappar oav.
Alternativet är att köra in ljudet via FM-modulator direkt på antenningången (undvik FM-sändare som ger lite sämre resultat).

FP
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Men om man beslutar sig för att öppna stereon, vet du hur man fixar det då?
visst är de ok med en icelink, men jag har inga avsikter att köpa en ipod, då jag är jättenöjd med min mobil som mp3:S
Vad jag egentligen vill ha är en icelink, fast med 3.5mmljudingång och skippar styrning etc från ratten.
Tack sålänge folke!
Tj
14
Tjabo7
525I Touring -03
Hej Folke! läste ditt inlägg ang iPod tillsammans med Dension Icelink.Jag sitter i samma buss som sallapwr.Har en 525T E39 03 som jag vill ha in mp3 låtar. Vilka kablar ska man ansluta på, samt vad behöver jag inskaffa för prylar förutom i Pod och en Dension Icelink. mvh tjabo
Det är inte bara att ansluta på kablar osv. Kan inte skillnadenerna på stereon i -03 och tidigare, mer än att man bytat typ av anslutningskontakt bak på stereon.
Det är inte jättesvårt att hitta anslutningspunkter inne i stereon som kan ta emot ljudet på linjenivå osv. Det knepiga är att kunna switcha till detta läge med knapparna, man kan ju inte gärna mixa med radio eller CD-ljudet osv.
Ett sätt är att ta sig in till AM-delen på radion och koppla bort denna, ersätta med linjeingång osv. AM-delen är monokopplad, man får bryta upp på rätt ställen osv, inget som man gärna går in i utan manualer och schema osv. Sen får man välja AM med radioknapparna och spela på med MP3-spelaren osv, fast alternativet med FM-modulator in på en viss frekvens och snabbval på radion till denna är klart enklast.

FP
Tj
14
Tjabo7
525I Touring -03
Jag som hoppades få svar på denna gåta!trode det bara va och köpa i pod samt en Ice Link samt koppla i hop det bak på steriokablarna.men där bet man sig i röven.
sa
554
sallepwr
M5 touring 1995
M5 turbo 1992
735ia schnitzer 1989
M535i
523 touring
M5 touring 92
Hittade idag en gammal isoadapter till e39 som jag haft liggande. Tänkte att jag kopplar in min blaupunkt och ser om det blir nån skillnad. ojojoj.... jämförde endast radio (då cd inte funka på businessen) och skillnaden är minst sagt påtaglig. Nu tror jag iof att det har att göra med ett klenare slutsteg i originalenheten, och att man vid lågnivå till slutsteg inte kommer höra någon skillnad, så jag kommer satsa på originalstereon framöver, mest för utseendes skull.
summan av det hela är att jag nu är nöjd med högtalarna fram och lägger tiden på att slänga in en liten 10" baslåda som stöd för de stackars 5" i framdörrarna.
Det låter närmast som om det är nåt fel på din huvudenhet, utöver defekt CD-enhet.
Slutstegen är likvärdiga i så gott som alla huvudenheter vad gäller effekten. De är alla bryggkopplade och med drivspänning runt 13-14V max så blir det 15-20W max i 4 Ohm, varken mer eller mindre. Tyvärr försöker många tillverkare marknadsföra enheter med både 50 och 60W output, vilket bara är fantasisiffror. Det finns någon enstaka som har extern nätdel som kan höja matningsspänningen men i enheter med normalt DIN-format som 99% av alla har så går det inte in några extra nätdelar osv, och kylningen räcker heller inte till för detta.

FP
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
får man fråga var man köper en FM-modulator för dom hade inget på kjell o company elr clas ohlson. vill inte köra fm sändare ju
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Länk
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Länk
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Tjabo7: Det är bara att köpa en icelink eller liknande och koppla in.
Du behöver bara göra specialare om du vill koppla in något som ej emulerar en BMW orginal cdväxlare.

Har man dessutom en bil från mitten av 2002 eller senare så sitter det med stor sannolikhet en NG generations Radio i bilen. Dessa radioapparater med nya kontaktdonet har både möjlighet till aux in och pre out.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.