|
|
|
|---|---|
tornet |
Hej på er! Har länge gått och funderat över vilket som är bästa sättet att få lite mer krut i min 320i? Någon som har erfarenhet från att "trimma" just en M52B20? Mitt mål är i första hand få mer vrid och kraft på låga varv, 320:n är rätt lågt utväxlad och varvar ju över 4000rpm i 140 km/h. Skulle också gärna vilja att den varvar lite lägre när man kör normal motorvägshastighet, men den blir antagligen för svag om man ändrar utväxlingen på drivlinan. Skulle ett chip göra susen eller ska man hellre byta kam osv... just nu är allt original förutom annat avgas (Ferrita standard), KN sportluftfilter i org.boxen, samt att svänghjulet blivit något lättat då det fick svarvas om efter lite kopplingsproblem... Alla tips mottages varmt! Säg vad ni tycker! (Är dock inte intresserad av att byta till 328/325 just nu då det är avsevärt mycket dyrare bilar att äga. Skulle annars gärna haft en 328!) mvh tornet |
tornet |
Ingen som har tips på hur man kan öka vridmomentet? mvh tornet |
|
Tyvärr finns det inga vettiga tips för att öka vridet på en sugmotor för rimliga pengar. Kompressor ,byte av motor m.m öker ditt vrid men kostar lika mycket som bilen är värd :-( Mpower |
|
tornet |
:( OK... tackar för svaret i alla fall. Synd att det är så dyrt att skaffa kompressor, annars borde väl det ge bäst effekt på låga varv? Får man ha kompressor förresten i en 320? Turbo får man ju inte ha vet jag eftersom BMW aldrig typade nån bil med det, men hur är det med kompressor? mvh tornet |
|
Lämna bort toppen för portning samt slipning av kammarna. Är det någon duktig som utför arbetet brukar detta ge ganska bra extra mos. Motorn blir väl inte vridstarkare på låga varv, men effekten ökas. |
|
tornet |
mc_fox: Tackar för tipset, skall kolla upp vad det kan kosta och vad det kan ge! mvh tornet |
|
lustgas:då får du kraft direkt från botten min bmw 324td hemsida Länk |
|
tornet |
Som det verkar så får det nog bli konventionell trimning, se över insuget, avgas, kammar och ev. låta någon kunnig person porta toppen. Det verkar som att det finns två läger när det gäller hur man skall gå tillväga vid ytbehandlingen av insuget, å ena sidan finns det de som anser att en ruggad yta är bäst för att luftflödet då blir bättre, å andra sidan menar en del att en högglanspolerad yta är bättre... hmmm? Priset på att få detta gjort verkar ligga nånstans mella 10-15000kr. Frågan är bara hur mycket effekt detta ger? 15hk? 25hk? Klart det spelar in vilket typ av avgas man använder och en mappning bör man nog göra när man är klar. mvh tornet |
| En ruggad yta är aldrig bra för luftflödet. | |
|
triss.. är det inte så att viss ruggning på insuget skapar bttre förgasning, men att man på avgassidan vill ha det så polerat som möjligt?? Har för mig att jag hört det. Annars skulle jag gissa att om man leker lite med tändningskurvan och kör på 98 så kan man tjäna lite vrid i mellanregistret. På hojen min så gjorde inställningen av kammarna 5% på vrid och effekt i hela mellanregistret, men jag vet inte om det går med BMW´s motorer. (Ändrade så att kammarna öppnar insug så tidigt som möjligt med bibehållen 1mm clearance till kolven) //amullo --- |
|
|
har ingen erfarenhet av poleringe av insug och avgas på bil, men jag portade å polerade kanaler på en kompis vråltrimmade tävlingsmoppe. Den gick fetare och inte lika bra när vi polerade upp insugskanaler och vevhuset, med lite proffstips så läste vi det igenom att få till en ruggad yta i insug och vevhus å den gick genast bättre igen. Snackade då sedan med en bekant som trimmar motorer av alla slag och han sa att är det blankpolerat så kan det omma att bli så fet å glatt hitta och bräslet lägger sig som pärlor. därför är en ruggad yta bättre och ger lite "turbolens" vilket gör att bränsleluftblandningen sprider sig bättre i förbränningsrummet och det antänds bättre! Rätta mig gärna om jag har fel!:) Size doesn´t matter, I´ll beat you any way! |
|
| Luftflödet hämmas av en ruggad yta eftersom friktionen mellan luften och kanalen ökar. Men som ni säger så får man ett gränsskikt vid väggarna där hastigheten blir lägre än omgivande strömning, om man sedan får turbulens där eller inte beror på luftens hastighet, densitet och viskositet samt väggarnas yta. Nu har jag ingen erfarenhet från motorer och bränsleblandningar men min gissning är att det med moderna motorer med insprutning inte lär vara ett problem att få bränslet att fördela sig utan att skapa turbulens. | |
tornet |
killerring: precis så som du beskrev det har jag med fattat det, det låter ju logiskt att det borde skapas "luftfickor" på en ruggad yta som gör att förbipasserande luft/bränsleblandning borde glida förbi lättare. En yta med "dipplar" i rätt storlek, som en golfboll typ, borde väl vara perfekt egentligen? mvh tornet |
|
Jo, men dom där porerna beöver itne vara stora, det krävs inte mycket för att luft ska ändra turbolensen. Det har ju nu kommit någon fläktliknande sak som ökar turbolensen och ska leda till 10-15% ökad förbränning. det måste ju tyda på att ju mer luften snurrar å virrar runt ju mer borde det fylla ut i förbränningsrummet!? Size doesn´t matter, I´ll beat you any way! |
|
|
Att en fläktliknande sak som sitter i vägen för flödet skulle öka effekten är ungefär lika sant som att jag klarar att gå jorden runt på 2 timmar. Dessutom varrför vill ni ha turbulent flöde? |
|
|
Dom påstår att den där fläktliknande grunkan ska få en viss turbolens och öka förbränningen med 10-15% vilket resulterar till bättre gång och en liten effektökning, vilket jag inte tror är märkbart. Size doesn´t matter, I´ll beat you any way! |
|
tornet |
Handlar det inte om hur mycket luft man får in i cylindrarna? Har svårt att tänka mig att turbulens skulle påverka effekten något nämnvärt? Mer luft = mer kraft? mvh tornet |
|
Ok, för att svara på det en sista gång. Turbulens ökar friktionen mot väggarna till det tredubbla, alltså sämre flöde... Turbulent strömning kommer dessutom göra att luften leds genom ventilerna sämre. Om ni vill diskutera mer strömning så starta en ny tråd så kan vi återgå till topic här. |
|
tornet |
triss: det tillhör väl topic i allra högsta grad, målet är ju att genom en kombination av att få rätt på insug, kammar, portning av toppen osv. få mer effekt, och förhoppningsvis en starkare motor på låga varv. Mycket att kolla upp, ska höra med någon firma som har erfarenhet av att trimma sugmotorer hur mycket det kan ge. En annan fråga; vad ska man kolla efter när man väljer kamaxel? Hur påverkar gradtal effekten på motorn? mvh tornet |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.