|
|
|
|---|---|
|
Är det något specielt som jag ska kolla innan jag köper en 540? Då menar jag inte servicebok osv. Jag har hört talas om nå´n plastkula i lådan,var sitter den och är den krånglig att byta? Kamkedjorna ska dom bytas isf när? Skulle vara mycket tacksam för tips,så jag inte faller i några större gropar. Tack på förhand. B.L | |
|
Jag har precis köpt en själv... Har fluktat länge, och har tittat på (och "kollat" upp) många! Är det någon speciell du har kollat på? (chansen att jag redan varit där är stor...). -Kam kedjorna ska det nog inte vara någon större fara med, men tydligen har det funnits fall då man har bytt eller spänt dem mellan 10000-15000 mil. Lyssna efter ett "raslande" ljud i motorn. -Plast kulan ska tydligen vara rätt krånglig att byta, men det finns ett sätt du kan kolla om det behövs överhuvud taget... Först, Hur har förra ägaren (ung?) kört bilen? Race bil kanske? Då ska du defenitivt tänka på punkt två... Om du lägger i driven, måste du gasa (!) igång bilen? Då är det förmodligen den där "kulan". Vad jag har hört, är det bara den "adaptiva" lådan som har kulan. Det ser du om det är genom att det inte finns ett "vinter läge" på växlings läge knappen. -Vidare ska du kolla ordentligt på takluckan om det finns någon. Den läcker ofta med chans för rost. -Är den importerad, är det alltid bra att kolla milen med BMW. -Och självklart är Motormännens Testcenter ett bra val av felfinnare... 540:n är den bästa (!) bilen jag någonsin haft. V8:an krånglar väldigt sällan. Lycka till! C-YA Danne Södervall C-YA! |
|
|
Tack för svar Dandelue. Jag ska titta på en privat i helgen,kamkedjan var bytt på den,iaf nå´t. :) hur mycket bensin vill dom ha? B.L |
|
|
Kan verkligen rekommendera 540!! Min dricker vid blandad körning ca 1,2/mil fast det kan lätt bli högre,det är smått beroendeframkallande att göra snabba omkörningar...:) |
|
MGL |
Köpte min för ca 1 år sedan 540IAT-95. letade länge. Konstaterade att det finns många som är av mindre bra kvalité, krockade, omlackade, högt miltal mm men det kan vara svårt att se om man inte vet var man ska se efter.Det lönar sig att titta på flera bilar, så du får referenser,köp inte första bästa.Det är bättre att betala lite mer för en bil som är välskött. När det gäler motorn är det inte mycket problem (lyssna på rassel från kamkedjan) förutom det så kan insugningsmembranen vara slitna (ojämn tomgång) samt oljepumpens skruvar har ibland på tidiga modeller en tendens att lossna (svår att se vi köp utan ingrepp) När det gäller automatlådan,om du köper en 94-95 så är det förmodligen den apaptiva lådan med "plastkulan" i. Jag har sett prisuppgifter från ca 5000:- till 20.000:- för att reparera slitaget inklusive arbete. Min bil har gått ca 15000 mil (adaptiv låda) och fungerar felfritt ( än så länge) Gällande bensinförbrukningen så har jag kört på 1.01 som lägst /landsväg.medelförbrukningen på långkörning med en hastighet av ca 120-140 med farthållare ca 1.10-1.15 /L/mil blandad körning 1.20-1.30/L/mil.Det är en förutsättning att du inte "gasar" allt för mycket då blir förbrukningen något högre.Jag har haft många BMW både 4cyl, 6 cyl. detta är den första 8 cyl men ej den sista.... Lycka til med köpet |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.