AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.553

Volvo 940 2,3 -97- fy faan va den drar soppa!

Ro
177
Roman2007
740 IA -95 E38

Jag har en Volvo 940 2,3 liters, ltt, aut som arbetsbil..
Jag tankade 75 liter fulltank och har nu kört ca 22 mil...o nu e det typ halva tanken kvar.
Jag kör runt 50-60 km/h hela tiden,e det det som spelar roll när det e turbo?Att när turbo inte jobbar, då drar den mer eller hur fan e det egentligen?
Kanske är det bättre att gasa lite mer?

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Dom bilarna vill gärna ha rejält med sås. Men det brukar vägas upp
av billiga reservdelar och reapris på verkstadsjobb.
Men finns det någon bil som får slita hund som gamla 945:or?
Man ser många större elbolag som kör toknedlastade 945:or med stegar
och takbox. Dom körs i ur och skur varje dag av olika förare som inte håller
igen på gasen. Ofta har dom rullat 40-50.000 mil och är fortfarande i tjänst.
Det är klart att det går åt bensin...

/L

ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Automatlåda och stadskörning är inte den bästa kombinationen ur bränsle synpunkt. Kommer du upp i landsvägskörning så låser sig automaten på högsta växeln och slutar slira och då sänks förbrukningen. Kör du runt 50-60 km/h så slirar automaten hela tiden vilket höjer förbrukningen. Att den skulle dra mer när turbon inte jobbar stämmer inte - snarare tvärtom.

För att sänka förbrukningen kan du testa eco-driving = kortfattat, kom upp i jämn hastighet snabbt, motorbromsa så ofta det går och planera körningen så du slipper onödiga start och stop.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja..Vad förbrukningen anbelangar så har vi inga siffror att gå efter annat än "typ halva tanken kvar efter 22mil"....Räkna ut först vad den verkligen drar...dvs full tank till full tank och nolla trippmätaren vid din första "fulltankning" så får vi ju veta vad den drar när du tankar fullt igen och du verkligen gjort en beräkning....

Nog för att Volvo 940 med aut OCH dessutom ltt drar en del soppa,men utan att mäta så har vi ju ingenting att "gå efter" i en fortsatt eventuell fortsättning på "snacket"..t.ex frågor om vagnen är servad osv(vilket jag iofs förmodar att den är redan nu :))

Kan ju också vara fel på din tankmätare t.ex..INTE ovanligt på äldre Volvos vad jag kommer ihåg iaf.

Mvh Janne.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Volvo är törstiga men det vägs som sagt upp av andra kvaliteer.
Gör en service på bilen det kan hjälpa till en del.

Mpower
kommer ihåg när taxibolagt jag körde för på 90 talet köpte in 945 LLT
Det var inte så skoj för ägarna när det gick upp för dom hur mkt soppa dom drog,

Johan S
www.bimmer.se Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag tror det beror på din låga medelhastighet, när jag kör Polon mestadels i köer så slukar den 0.62 :-(

Testa att sträcka ut på lite fin landsväg så sjunker nog förbrukningen. Eller så kollar du lufttrycket i däcken och gör en service med olja och filter, det brukar göra susen.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Jo visst drar de soppa men totalekonomin är oslagbar...särskilt om man kan meka lite själv...har själv en Volvo 740GLE-86 som drar lika mycket som min 528:a med automat. Men jag tankar mycket för bara försäkringskillnaden.

i alla fall den bästa slit o släng bil jag haft.

gb
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...många köper och kör fortfarande 740/940 pga att de är så lättmekade + tillförlitliga+BRA rostskyddsbehandlade...därmed sparas naturligtvis många sköna slantar in..
Bensinkostnaden är en "bi sak" för många som hamnat i "740/940" träsket :)

Men just Ltt 940(eller alla volvobilar krasst sett:)) har visserligen en liten tendens att dra mera än "nödvändigt" ;)

Mvh Janne.
Visa användare
278
blaikarn
528ia M touring-97
Du har rätt Janne...och det gäller även nya Volvo som drar onödigt med soppa och det tycker jag är mer krasst än den gamla.Ändå så vinner alltid volvo som bästa köp i tester.

gb
Transocean
En Prius drar väl ingen soppa när man cruisar i 5 km/t? Lär faktiskt vara krocksäkrare än en sån gammal Hissingetraktor? Med högre toppfart.
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Enligt dina siffror så verkar det som om det har gått åt drygt 35 liter till drygt 20 mil. Med tanke på att vi pratar gammal volvo+aut+stadskörning så tycker jag nästan att den drar lite.
No
160
Nobby
523i -96
Jag tycker inte att det låter så sjukt mycket för att vara stadstrafik med en automatlåda.

Transocean: Vad går Priusen på då? Hemlängtan?
Att säga att en hybridbil går på el är som att säga att ett kärnkraftverk går på vatten eftersom vatten driver turbinerna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Grabbar:
Skippa Priussnacket...är ju ljusår från 740/940 ägarens mål om robusthet,priskategori och "användarvänlighet" + faktiskt från trådskaparens fråga också "oops" ;))

Mvh Janne.

No
160
Nobby
523i -96
Du har rätt, sorry :)

Men jag tycker ändå inte 1,5 l/mil låter sjukt mycket för en 940 med automat i stadstrafik. Om Roman inte menar att han håller 50-60 konstant för då låter det mycket. Apropå förbrukning och turbomotorer så fick jag höra från en kompis (bilskollärare) att man skulle hålla bilen på låga varv, speciellt på turbomotorer.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

När inte turbon laddar så blir det en mindre förbrukning...

Men just en lågtrycksturbo i Ltt 940 "fallet" laddar antagligen "från rätt låga varv",så den är säkert o laddar redan från tomgångsvarv(ok,ok..nej inte riktigt så:))

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.