|
|
|
|---|---|
|
hej .. har lite problem med min 530i- 88 .. har man den igån ett tag så blir den för varm och kokar nästan .. oljelocket är grågeggigt och luktar avgaser blandat med glykol .. även oljestickan är grå geggig fast bara nästan högst upp .. längst nere på stickan är oljan precis som den ska vara.. vad är problemet?? vissa säger att packningen har gett upp och andra säger toppen .. vad säger ni?? | |
| Gegget kan komma av kondens. Försvinner det något vatten ur kylsystemet? | |
|
ja vattnet försvinner och kör man bilen i 10 minuter så blir den kokhet och börjar koka ..fast jag har hunnit stänga av den innan |
|
|
Har du fått ur luften ordentligt då du fyllt på kylvätska? Man bör lufta på skruven vid termostathuset där det lätt kan stå luft kvar: Pos.9 Länk Då öppnar inte termostaten och då blir motorn överhettad. Finns det då luft kvar i systemet expanderar den och trycker ut vattnet genom expansionskärlet. |
|
|
okej men hur kommer de in vatten i motorn då? läre väl vara de som gör att oljan blir grågeggig? men ska testa lufta o greja då så får man se om det blir bra :) vore ju perfekt de så man slipper riva hela motorn o allt.. |
|
| Låter väl tyvärr som ett klockrent fall av trasig topplockspackning det där. Luft i systemet borde inte kunna ge gegga vad jag vet. Men vi kan ju hoppas att jag har fel :) Går den som den ska i övrigt? | |
| Vatten finns i luften och vid mycket kortkörning brukar det bildas en gulaktig gegga på insidan av ventilkåpan där kondensen fälls ut. Ibland även överst på oljestickan. Nej luft ger ingen gegga, men det trycker lätt ur vattnet ur kylsysstemet när det blir varmt. Det är dock lätt att packningen eller toppen går vid minsta överhettning så det är naturligtvis en möjlighet. | |
|
joo de är ju en del som säger att packningen har gett upp tyvärr :( .. men bilen går riktigt bra o fint iaf innan den börjar bli för varm .. sen vågar ja inte köra med den nå mer .. okej de låter som ja får försöka riva ner den o skicka toppen på planing o kasta dit en ny packning då .. finns kanske nå mer roligt godis man kan stoppa ner i motorn när man endå är på gång ?? ;P |
|
| Jag tycker du skall försöka göra en riktig luftning av kylsystemet genom att med full värme lufta på båda luftskruvarna. Dels den vid termostathuset och dels den på expansionskärlet. Att den blir varm efter 10 minuter och vill börja koka beror inte på en trasig toppackning i alla fall. Skulle packningen släppa ut förbränningstrycket i kylsystemet borde vattnet tryckas ut direkt du startar motorn och inte efter 10 minuter. Får du bort luften kan du ju undersöka om vattnet försvinner. Titta även om det bubblar i expansionskärlet och luktar avgaser. Det är ju synd att riva toppen utan att vara 100% säker menar jag. | |
|
okej de ska jag göra imorgon då :D .. är ju inge kul o börja riva allt i onödan som sagt .. tack så mycke för hjälpen.. är evigt tacksam!! |
|
|
Gör en ordentlig luftning utav systemet. Hjälper inte det åk in o provtryck kylsystemet och mät avgas i expansionskärlet. Sen kan mycket väl packningen gått om den kokar efter 10 minuter, då blir motorn varm o ev. sprickor förstoras! Mvh Henke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.