|
|
|
|---|---|
|
Skrev ett inlägg här för några veckor sen betr vibrationer och "buller" vid fullt gaspådrag på 4 o 5ans växel mellan 1700 och 2200 varv. Bilen är effektökad till 220 hk och 450 NM. kan bero på det men hört att detta "fel" finns även på original. Bytte hardyskiva igår efter ett seriöst tips här på autopower av en som har en 330d -03 och hade upplevt samma problem. Problemet kvarstår dock på min så nu har jag en begagnad hardyskiva i helt ok skick om ngn vill ha.!! Skämt åsido men måste snart få ett svar innan jag blir tokig!! Bilen går för övrigt otroligt bra och dessa vibrationer upplevs dock mkt sällan och mest om jag "provocerar" fram dem. med andra ord inget större problem men vill ju att det skall vara perfekt därför har jag en teori om att kan vara en enkel grej. ett alt är att återställa bilen till orignal tillf men lite krångligt då jag har mappat den. kan nog få företaget som gjorde det att ändra det men som sagt lite omständigt. Ngn mer som upplevt samma problem på en likadan bil?? Är tacksam för alla svar och tips. Min är en touring manuell på 15000 mil. | |
| Motorfästen eller tramnsmissionsupphängning? | |
|
Hej ! Jag tror att det kan vara däck, fälg, lösa fälgbultar, förresten är vibrationerna beroende av hastigheten. Bello |
|
|
nej däck fälg o lösa bultar är kollade för länge sen. bilen rullar perfekt i alla hastigheter även strax under 250... (autobahn..) Vibrationerna kommer som sagt på 4 o 5ans vxl mellan 1700 o 220 varv ca. i nerförsbacke märks det knappt men mer i uppförsbacke dvs om om man gör en omkörning på 5ans vxl i typ 90 o ger fullt så precis när turbon börjar jobba o allt "vrid" kommer igång så skakar det till. efter 2200 ca (ibland 2000 el 2400varv) slutar det. om jag bara gasar lite lättare så accelererar den lika bra men vibrerar inte. som sagt så upplevs d inte vid normal körning, men ngt stämmer inte. som sagt så är den 3effektökad men vore kul o höra fr ngn annan här som har en chippad 330 d. Min far har haft bilfirma i 36 år o har ett 6e sinne för sånt här. var helt 100 på att det var hardyskivan samt även andra tipsare, men som sagt inte det. felet består o det suger när bilen är så klockren för övrigt. tack för tipsen. kanske skall kolla motorfästena. transmissionsupphängningen verkar bra. |
|
|
Hade det varit en gammal jänkebil, usch ! Byt tändkablar ! Men en modern diesel, sorry ! |
|
|
de kan ha och göra med att den inte levererar tillräckligt med bränsle av någon orsak eftersom du säger fyra saker 1. den är chippad/box 2. i uppförsbackar så vibrerar det mer 3. om jag bara gasar lite lättare så accelererar den lika bra men vibrerar inte 4. Vibrationerna kommer som sagt på 4 o 5ans vxl möjliga orsaker till det. :dålig box/chipp som ger fel signaler till spridarna/ fel tidpunkt/ :spridare som är på väg att ge upp. :luft i systemet/täppt bränslefilter etc :lite bränsle i tanken/taskig förpump min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
peter77: Det finns väl stödlager på nyare BMW också? Blev den inte bytt samtidigt med hardyskivan? Det kan eventuellt även vara kardanaxeln som krökts? Det problemet hade jag: Länk Men det troligaste verkar vara mappningen, kanske är även spridarna slitna? Mvh |
|
ErikJ |
Skulle tro att vibrationerna kommer från ditt dubbelmassa svänghjul Vid den högre momentbelastningen får du svägningar i gummimassan = vibrationer. |
|
kör hårt ofta? kanske någon bussning eller något? // MVH Dennis |
|
|
vad gäller dubbelmasse svänghjulet så försvinner nämligen vibrationerna när man belastar motorn pga att den då "nyper " till under belastningen. vet det av egen erfarenhet tyvärr . men vid tomgång och lugn körning så vibrerade den otroligt mycket och det märktes tydligare . bilder på den: Länk som ni kan se har den delat på sig och samtliga fjädrar gått i kras min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.