|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar på att köpa en Saab 9000 CS 2,3T (175/200 hk) som bruksbil. Siktar på årsmodell mellan 92-96 Är dessa dyra att serva och är reservdelarna dyra? | |
|
Har själv haft några 9000 och upplever inte att de varit dyrare än någon annan bil att serva eller köpa delar till. Det finns mängder av tester om du söker på nätet, själv har jag inget direkt att peka på som du bör se upp med. Delar till en sådan gammal bil köpes med fördel på skroten eller biltema. På det stora hela mycket bil för pengarna. Var kräsen när du letar bil, det finns mängder av gamla saabar och en rostfri bil med massor av utrustning är inte svårt att hitta. |
|
|
Växellådsras,växellådsras och växellådsras+dålig "känsla" i denna låda är SAAB ganska kända för+trilskande tändbox(den som sitter ovanför stiften) mm.mm.... Ingen bil man som förare uppskattar just pga lådans uppförande vid aktiv användning. Nu ska jag inte svära på att den modell just du funderar på har extremt mycket fel på detta...MEN jag skulle aldrig köpa SAAB pga ett inte allt för helgjutet bygge totalt sett enligt mitt sätt och se.. Bl.a. rost i dörrar är hyfsat vanligt idag,lite "rackligare" byggd än premiumbilarna från Tyskland..osv. Motorerna är iofs allmänt nuförtiden "rätt ok". Mvh Janne. |
|
|
Jo...när jag skriver att motorerna är ok nuförtiden så menar jag just den modellen som du funderar på att köpa..INTE t.ex motorerna med det kända "oil sludge" problemet mht bristfällig vevhusventilation som genererade motorras OM man inte bytte olja + filter regelbundet och ofta(SAAB gjorde iofs om denna konstruktion senare,även på äldre varianter ,men helt bra vart det väl inte ändå). M.a.o. den motortypen som kom i slutet nittiotalet och några år framåt.. Mvh Janne. |
|
|
Modellen Janne syftar på heter T7 och problemen fanns mellan 98 och 2003. En 9000 har inte den motorn utan T5 och har därmed inte de problemen. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Delar till dessa bilar är ganska billiga (speciellt om man kan tänka sig att handla på Biltema), finns mycket begagnat också på saabturboclub's forum. Att serva är väl snarlikt de flesta 4-cyl bilar, ett oljefilter på Saab kostar väl 50:- har jag för mig.. Ofta är övre motorfästets bussningar trötta, kostar några hundra att byta. Gör stor skillnad på gången att byta dessa om dom är dåliga! Ganska snåla på landsväg för att vara 200hk bilar. Sikta in dig på en 97-98 med Jubileumspaket! Då får du en välutrustad bil med lite snyggare stötfångare, läder osv.. Angående lådorna, jag har haft 3st 9000 som gått över 30 000 mil, ingen som rasat någon låda... Visst det är inte superkänsla att växla men så fruktansvärt dålig kvalité är det inte på dom. Värre var det med 80-tals 900 turbo! Tändkassetten kostar ca 2300:- ny, billigare än att byta tändspolar på en BMW med separata spolar... Vill man köpa en beg kasset finns dessa från 500-1000:- Sammanfattat skulle jag säga att det är en komfortabel, säker, hyffsat pigg bruksbil till vettigt pris! Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.