AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
624

Hjälp med motorfel!

Hej.
Vill börja med att säga att jag är urusel på motorer.

Har en bmw 318ti som förut gott som en klocka, fram till för någon vecka sen. Då den började strula. Ska försöka förklara problemet så gott det går.

Tänker er att ni håller in kopplingen och gasar, då varvar ju bilen jätte snabbt.
Problemet med min bil är att när jag gasar lätt, så funkar allt bra och bilen går sakta men säkert upp i fart. Men när jag vill gasa på snabbt, så kommer detta ljud precis som om man skulle hålla inne kopplingen och typ inget händer med farten.

Är det någon som har någon aning om vad detta kan bero på?

Jag har funderat på om det kan va kopplingen som inte riktigt hakar i eller om det är kamremmen som är så sliten(?) så den inte har bra grepp.

MVH,
DK

Låter som kopplingen slirar. Hur långt har bilen gått? Är det vid stillastående start detta inträffar eller händer det även när du har växeln i?
Bilen har gått runt 14000km. Det är när växlen är i det inträffar, både när jag kör från friläge till ettan och från ettan till tvån osv.

MVH,
DK
Okej. Men säg att du ligger på vilken växel som helst och ställer dig på gaspedalen varvar motorn upp som om man frikopplar är det garanterat kopplingen som är sliten.
Jag tycker det känns lite tidigt för att vara koppling när bilen inte gått längre, men det kan ju bero på bilen har blivits körd. Mycket slirande sliter ju onekligen mer på sakerna.

Det här med kopplingar och sånt är inte min starka sida, men det kommer garanterat någon som kan ge dig ett lite mer exakt svar.
Asså, den varvar väldigt högt utan att det händer så mycket, det blir liksom inget drag.

Vad skulle en sådan repration kunna gå på? Vet att det är väldigt indivudelt, men typ?

MVH,
DK
För att säkerställa att det är kopplingen kan du lägga i högsta växeln vid låg fart (~40km/h) och trycka gasen i botten. Om motorn varar upp utan att bilen börjar accelerera/dra så är det garanterat kopplingen som är slut. Räkna med minst 6000 sek för byte på bmw-verkstad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.