|
|
|
|---|---|
|
Från i år så tar Vägeverket ut 50:- för att ställa på bilen. Vill dom komma åt alla som ställer på/av hela tiden för att spara en slant eller har dom kommit på ett nytt sätt att tjäna en hacka tro? | |
|
Helt sjukt!! de borde väl ändå fordonskatten kunna stå för?? De kostar väl i princip ingenting för VV att utföra den tjänsten...några kontor för nytt skattemärke + frakten för brevet. Borde väl kunna va gratis att ställa av och på ett fordon 1 gång per år iaf,och dom som håller på flera gånger per år på samma fordon kan bli avgifts-belaggda!? Men som du säger,de är bara för att tjäna pengar...de klirrar till ganska bra varje vår i deras kassa. Men men,50:- är väl inte hela världen...men de är grejen liksom. |
|
|
Hahaha, 50:- var inte sååå farligt. Jag vet inte hur många som jobbar i Örebro på registret men här på HK i min by är dom ca.700st och det är många löner det som ska betalas med skattepengar plus annat tok dom hittar på under tiden. Tänk på att det är ju lite "flashigt" med skrapkod.... Knasigt med skattemärke öht. Men med scanning av ägarbevis och diverse internettjänster så är det marginellt med riktiga människor som är inblandade i hanteringen så det hade ju varit intressant med en detaljerad redovisning av bilregistrets ekonomi, det är ju trots allt vi, staten, som gladeligen ska betala.... Kanske ska 50-lappen finansiera den nya transportmyndigheten som vägverket ska delas upp i, som jag förstått är det bara vägverket produktion som kommer att finnas kvar. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Kommunister! Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Lol... Kaptenlöjtant... Då borde ALLT annat också bli SJÄLV-FINANSIERAT. Det går alltid bra att pressa oss bilägare på pengar, vi ska bära våran egen försäkring nu genom den extra avgiften och nu ska vi även betala mera avgift för att ställa på bilen. När ska detta komma till allt annat i samhället? Fotbolls-utövare, joggare m.m...? Vill tillägga att det är inte 50kr som stör mig utan sättet att göra detta på.. Först höja fordonsskatten som de gjorde för några år sedan, sedan lägga in denna avgift för att ställa på bilen, sen ska man även höja bensinskatten... Och ja just det... precis som inte det räcker... försäkringen höjdes den också:) |
|
|
Det har även tillkommit en avgift på 100:- för att beställa nytt registreringsbevis mvh kim |
|
|
Revolutionen ligger i luften.... Tyvärr så kommer inte tandlösa inlägg på forum att hjälpa då myndigheterna drar åt tumskruvarna på en grupp männsikor som alltid betalar, parkeringsböter, fortkörningsböter etc.etc. Och det är ju faktiskt inte en mänsklig rättighet att äga bil, inte ens att ha körtkort som även det börjar nå astronomiska höjder för en artonåring utan sponsorer. Mina tankar går i första hand till människorna bostatta i glesbygden utan möjlighet att nyttja alternativ, jag själv som bor i en mindre stad med ca. 3km till jobbet är ju bil ingen nödvändighet men jag unnar mig den lyxen framför mycket annat eftersom jag i dag äger fem bilar och för att jag älskar BMW i synnerhet. Jag har ju alternativet att sälja av lite bilar när ekonomin blir ohållbar... Men som det diskuterats angående försäkringar i andra trådar så kommer bil-sverige aldrig att bli sig likt igen, någonsin. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Glöm inte att även skattebefrielsen (30 års regeln) för äldre bilar skall "ses över" läses: tas bort! /L |
|
|
Bilentusiasterna har framtiden emot d.v.s. om man inte går igång på elbilar... Det som jag kan tycka är lite märkligt är att mina gamla bilar är förhållandevis billiga att äga med tanke på miljötänket idag. Även nya stora chevor, x3, x5 och alla jättesuv:ar kan passera som miljöbilar och då snackar vi inte 0,4l/mil..... För skulle det vara någon rimlighet skulle väl motorsvaga dieslar premieras både när det gäller skatten och försäkringen och kanske någon form av bonus om man åker under 500mil/år.... Och soppan närmare 50:-/lit...... Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Flytta till Norge och sälj eller köp en bil här och se hur din plånbok skriker när du måste betala alla avgifter. Här snackar vi inte en ynklig 50 eller 100 - lapp. Här kostar det tusenlappar att bara registrera om bilen til en annan ägare osv. Bilägare i Sverige har det så ini h*v*ete bra om man jämfört med andra länder. Jag har upplevt det själv också med mina 12 år som boende i Sverige. |
|
|
Värst vad jag ska vara med i denna tråd! Nu bor vi ju inte i Norge så jämförelsen saknar relevans... Vi bor ju inte i USA eller UK heller. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Nu ska vi inte glömma att ni i Norge har betydligt saftigare löner än oss, så ni har råd att betala. Sedan att Norska staten är fetförmögen men sitter girigt på skattkistan utan att det kommer befolkningen till nytta är en annan sak. /L |
|
|
Får samma känsla som när bolaget började ta betalt för bärkassarna. Det var bättre förr : ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.