|
|
|
|---|---|
|
Hur ska man bäst bygga en baslåda i en e30 sedan? Ska man köra en bandpasslåda och köra upp basreflexrören i hatthyllan eller? Nån som vet om det blir bra om man tex sätter en sluten 10" i hatthyllan? /Erik | |
|
Det enda som gäller(vad jag vet) är att bygga en bandpass låda och tryck in rören i hatthyllan. Annars får du det fenomenet att när du öppnar skuff luckan så får du en helvetes bas :) Och ingen bas när du har luckan stängd alltså. Det har då jag kommit fram till. Lycka till |
|
| Ok, tack. kan man fästa lådan i hatthyllan då? | |
markus00 |
Jag ska börja med ett liknande projekt till min E34. Jag tänker bygga en bandpasslåda och dra rören genom hatthyllan. Det tror jag man får bäst resultat genom att göra. Den enda nackdelen vad jag har hört med bandpasslådor är att dom är svåra att bygga och räkna ut. Men det ska nog gå bra det med. |
|
Jo, men man kan ju fråga i nån bilstereo affär så tipsar dom säkert om lådvolymen. Iaf om man köper en bas därifrån. /Erik |
|
|
För att kunna ta loss högtalaren och samtidigt ha porten fast monterad i hatthyllan behövs nått arrangemang. Hur löser ni det? I mitt fall med kompact blir det lite lättare. Porten sitter inte fast i hatthyllan helt enkelt, utan tänkte använda nånn gummimuff. Kan man kanske använda VVS grejor? Mulle |
|
|
Basreflexrören går ut några cm från lådan som sedan går in i en airoport borde ju funka eller? Sen hur ska man sätta fast lådan på ett smidigt sätt i hatthyllan utan att sätta fast den permanent med skruv. /Erik |
|
|
Har planer på att bygga en låda till en 528 och kan ju tipsa om att det finns rätt ok program som kan räkna ut allt man behöver veta om lådan (t.ex. Probox 2000 eller liknande). Fastsättning görs t.ex. med spännband så är det lätt att plocka av igen, ända är att man måsta fästa dessa på nått bra sätt. |
|
| Sedan.....hmmm. Har du skidlucka? Då är inga problem att få ut ljudet med en vanlig sub. | |
|
Har ingen skidlucka :( Då hade det inte varit några problem som du säger. /Erik |
|
markus00 |
Själv så använder jag jblspeakershop. man kanske ska ta och testa Probox 2000 har inte gjort det. |
|
Marcus, JblSpeakershop är bra, jag har det och originalet, Bassbox, JblSpeakershop är byggt för JBL av Harris Tech men saknar en del funktioner som är helt suveräna i BassBox. Probox2k är ok, men på nåt vis föredrar jag Bassbox. Skulle vilja komma över TermPak.... *dreglar* :) [ www.tocnet.nu ] |
|
markus00 |
Jag testade precis Probox 2000 och jag är inte imponerad av programmet. Men ska ta och testa Bassbox nu innan jag gör min låda. |
| går det inte göra som jag gjort (idé från Bmw-Danne)? En sluten låda under handskfacket, min blev på lite drygt 15 liter och det sitter en Infinity 10" i den. spelar rätt bra. | |
LoveDoktor |
du kan göra en basslåda i reservhjuls lådan. gjut en i glasfiber med 19mm mdf skiva ovanpå... av 2 bra orsaker 1. den tar inget utrymme av bagageuttrymmet. 2. dom funkar jäkla bra för bassen kommer längre ifrån dig och du får en bätre bass kurva. m.v.h. Frank |
|
Frågan är ju hur mycket ljud som kommer in i kupén när man bygger i reservhjuls lådan. /Erik |
|
|
Förmodligen inte så mycket ska du se... Jag har byggt i en E34 sedan med en 10tums MDS Audiophile R en basreflexlåda på 26,5liter och det man ska tänka på när man bygger är att försöka få så tätt som möjlit uppåt och åt sidorna så att ifall man har skidlucka (Ett måste nästan) att ta bort plåten ifall det inte redan är gjort och sedan försöka få basporten att spela in i skidluckan med tanke på att den får luften att röra sig mest = bäst ljud! Tyckte själv att det spelar jävla cleant och bra nu! Har haft mycke problem tidigare med byggen av liknande att man får som det står tidigare här att ifall man har kofferten öppen spelar d utav helvete INNE i bilen men det är enbart för att man inte har tätt mot ryggstödet! Så satsa på det! Mät ut lådan så att den täcker på bredden mot hjulhusen så löser du resten själv med att trycka in lådan så långt du bara kan! Min tar inte mycke plats och syns knappt eftersom den är klädd å allt...snyggt å cleant..som d ska va på en bmw =) |
|
| Glömde ju säga att rör längden är MYCKET viktig vid alla byggen. Till 10 och på gnällen till även 12 bas ska man aldri använda över 3 tums rör...man får bäst frekvensuppfång i ett 3 tums... Och det ska alltid i en basreflexlåda sitta på samma sida som högtalarn... | |
| Hmm...glömde även säga att en bandpass låda kan spela precis hur bra som helst om den är rätt byggd, annars kan den spela precis hur lite som helst ifall d blir fel... Men ska man bygga en sådan så får man inte ha mer än 1,5% felmarginal vid bygget...för då låter de kasst! | |
markus00 |
Jag tycker du ska bygga dig en bandpass låda med utblås genom hatthyllan. Det kan ju hända någon gång att man vill sitta tre där bak då blir det ju inget bra om man sätter basen för att speala genom skidluckan. Använd jblspeakershop till beräkningarna bäst enligt mig. |
|
Hmm...ja okej då.. ifall man nu sitter tre stycken...men d kanske inte är alltför ofta å då har man no annat att prata om än att spela musik gasen i botten... Inte vet ja va du gör men men... Blir intressant att höra vad han bygger å hur bra det kommer att låta... Av erfarenhet från fysik osv med frekvensberäkning ska man aldri dra upp rör i hatthyllan för då får Hz:en fel vandring å du får en bassboost vid en viss hz..samtidigt som du tappar vid andra hz... men det är ju upp till er själv vad ni gör... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.