AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.991

Lyft för hardtop

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Äntligen har man då fått tillgång till garage. I och med detta så finns ju möjligheten att installera en hardtoplyft men jag vet inte vilken jag ska använda. Vad jag vet så har jag hittat tre varianter:

Version 1 (original):
Länk

Version 2 (med hakar):
Länk

Version 3:
Länk (nr 207)
Länk

Är det någon som har någon av dessa varianter eller ännu en variant? Hur fungerar det, jag är intresserad av alla synpunkter innan jag väljer.

Det jag spontant kan tänka mig om de tre varianterna är att originalvarianten är på tok för dyr. Variant två med hakar kräver kanska mycket takhöjd samt att taket endast hålls uppe med hakar vilket känns lite osäkert. Variant tre med balken känns mycket säker men jag är orolig att den trycker in fönsterlisterna vid dörrarna vid lång förvaring.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag hittade lite mer info om variant 3.
Länk
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Ingen av varianterna är ju särskilt komplicerad. Går det inte att bygga en själv? Rejäl krok(ar) i taket, lina, block (båttillbehörs butik) och en ram av lämpligt format och material (aluminium?). Har själv behov av att förvara HTen men mitt garage har för lågt i tak :-(. Får ha den stående mot väggen.

/Touchdown Länk
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Garaget ifråga för min del har inte heller särskilt högt i tak men jag hade tänkt mig att backa in bilen och lyfta av hardtopen så långt in som möjligt. När man efter det parkerar som vanligt så kör man in så att hardtopen hamnar över motorhuven. På så sätt borde det gå även med låga garage. På en av sidorna läste jag att det skulle räcka med endast 6 fot och det är ju inte särskilt mycket.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
trevligt med garage svårt att vara utan då man har en Z3. Jag har en org. HT till min Z3 men har inte använt den sedan inköpet -06, då jag en gång i tiden ägde en MB 230 SL pagoda med HT förvarade jag den på en väggfast hylla på garagets bortre vägg och gjorde en avlyftbar bom som höll upp takets främre del och bara skydd emellan en gammal flytväst med lagom hårt innehåll som trycktes ihop lite, en enkel förvaring som var lätt att både ställa av HT:n och ta ner bara backa in bilen lyfta ner och gå på båda sidor om bilen och på plats, men den HT:n var så förbaskat tung p.g.a. flera stora glasrutor, min HT till Z3:an förvarar jag på samma sätt enkelt-billigt och med org.kapellet på, men som sagt jag har inte flyttat på den sedan inköpet men torde vara bra mycket lättare då den i jämförelse med den gamla inte väger något alls, dina länkar om förvaring är ju alla eleganta och proffsiga men är det bättre? och dyra också, jag ville bara förmedla hur jag har löst förvaringen och som tillägg kan jag säga att hyllan är så hög att HT:n:s tak ligger strax under garagetaket så jag kan gå under bara bakre delen som ligger på den väggfasta hyllan, hoppas du härigenom får ytterligare en enkel lösning
mvh Uffe/bildock
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Uffe, har du några bilder på din fiffiga förvaring?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
hej igen, skicka mig ett mail till 774carlsson@telia.com så kan jag enkelt returnera en bild som jag fixar
mvh uffe/bildock
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har förvarat min Triumph hardtop på liknande sätt som Uffe i många år. Väggfast hylla c:a 50 cm från taket som bakändan av HT:n står på. Sedan två små smäckra kedjor med krokar som jag hakar fast i fästpunkterna i framändan. Det är inte många kilos vikt på kedjorna så de sitter fastskruvade direkt i taket med träskruv.

Triumphens HT lyfter man lätt själv upp på hyllan och sedan hakas krokarna fast bara.
Mo
6
Montnoveau
Z3 Roadster 1.8 -97
Det man förundras över hur dessa förhållandevis primitiva don kan kosta så mycket? Det uppvägs väl till en del av det nuvarande värdet på den amerikanska zlotyn.

Men ändå? Hårdvaran som ingår kan ju knappt vara värd ett par hundringar, försöker man kränga för tre långsjalar?
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Min granne har till sin e46 m3 cab använt sig av en upphängning till en skidbox. linor, block, krokar mm. kostar väl inte mycket på biltema tex. de ända han gjorde var att han drog över rör isolering av skumgummi där linan "träffar" hardtoppen.

Daniel

Länk
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Min granne har till sin e46 m3 cab använt sig av en upphängning till en skidbox. linor, block, krokar mm. kostar väl inte mycket på biltema tex. de ända han gjorde var att han drog över rör isolering av skumgummi där linan "träffar" hardtoppen.

Daniel

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.