AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.534

Försäkringsfråga, parkering på gata eller eget låst garage, vad gäller?

sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
När jag skrev försäkringen på bilen så frågade If ifall jag parkerar på gata eller eget låst garage, och eftersom jag har tillgång till garage så tog jag detta.

Nu är det så att andrabilen brukar hamna på uppfarten och "blockera" garaget för det mesta, vilket brukar sluta med att jag allt som oftast brukar parkera bilen på gatan precis utanför huset.

Men vad gäller ifall jag får inbrott och t.ex. blir av med xenonen, blir jag utan ersättning ifall bilen stod på gatan? Sänks den? Någon som har erfarenhet av något sådant? Är det stor skillnad på priset ifall jag ringer och ber dom ändra att jag parkerar på gatan?

Jag har möjlighet att parkera i garage, men jag är samtidigt lat in absurdum. Helst parkerar jag på gatan...
ro
389
robban bagio
1m coupe -12
x3 -08
Skall inte göra skillnad.

det försäkringsbolagen är ute efter är var den vanligtvis parkeras.
Kolla med ditt försäkringsbolag vad som gäller så att du vet säkert, här kommer du troligen bara få en massa gissningar.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Prismässig skiljde det inte mer än någon tia (!) när jag jämförde eget låst garage med tomt.
Jag har valt egen tomt på alla bilarna, eftersom inte alla samtidigt får plats i garaget.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Det är en liten skillnad i premie om man anger "parkering utomhus" jfr.m. "låst garage" (kanske ett par hundralappar), dock är skillnaden mellan "tomt" och "låst garage" minimal, precis som ErikW nämner. Jag rekommenderar att du ringer in och ändrar till "tomt" alternativt "parkering utomhus" för att slippa riskera nedsatt ersättning vid en eventuell skada.
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
En liten uppdatering; jag ringde IF och frågade och dom sa att dom vill veta var man parkerar i huvudsak, dvs att man parkerar utomhus någon gång ibland är grönt.

Att välja tomt istället för låst garage kostade 30 kr extra om året, så det tog jag omedelbums, så kan man sova lugnt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.