|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Tidigare för typ 10 år sen då man körde epa så var det då snack om att det bara fanns 1 snut i här i stan som fick provköra a-traktorer/epor... Jag hörde aldrig att någon annan än han provkört heller... Kanske han var trafikpolis då och bara han fick göra sånna saker? Tillika så är det alltid han som haffat mig för solfilmen också men då bara hotat mig lite med böter nästa gång och sen låtit mig riva bort den på plats... | |
|
Som G-M skriver några inlägg upp, det finns många skrönor men svaret är enkelt. Behövs ingen särskild konstapel för att kolla och bedömma. Varför skulle inte vem som helst (med körkort) få provköra en Epa? FP |
|
|
Citat från VV.se "Tonade bilrutor Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån. Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter. Uppdaterad 2005-04-22" |
|
|
Som tidigare, ljusgenomsläpp som finns till godo ca 10% att tona, skiljer sig mellan bilar pga hur mörkt tonat org glaset är, men man får inte lacka så det blir störande reflexer el bländning, men det går ju att lämna in rutorna och lacka den där lilla 10%aren så det blir lagligt, finns ju firmor som gör sånt, polaren har det på sin saab, jäkligt snyggt när man inte ser nån kant när man vevar ner, jag har våtslipat in filmen i kanterna på min bil , då slipper man ju fulkanten, de blir ju bra, men inte lika som lackat, där går det inte att säga om rutan är mer tonad el inte. www.seastreamsgarage.com |
|
| Passade på att fråga en polis som stoppade mig för fortkörning för drygt ett år sen vad böterna var om man saknade plåten fram eller körde med tonade framrutor. Avsaknad av reg.plåt fram skulle ge 1500 :- böter (300 :- innan dem höjde) och solfilmen skulle ge ombesiktning... han nämde inget med böter på plats men ombesiktning är tråkigt nog, ett par hundralappar och få riva bort filmen är inget kul :/ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.