|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag undrar hur pass man får tona framrutorna,,, dvs hur mörkt? Får man tona fram rutorna överhuvudtaget? Om inte, hur dyr är böteslappen om man har, samt åker fast för det? Hur funkar det med besiktningen ? Sist men inte minst,,, vart kan jag tona rutor i Uppsala trakten, billigt och bra. Tack för svar! Vänligen /Sia | |
| Förresten,,, det är många bilar som jag har sett som har toning i fram,,, snyggt som fan är det i alla fall. | |
|
Finns många och långa trådar om detta. Framrutan och sidorutorna fram är det No No på att tona. Den fabrikstoning som alltid finns är tydligen nästan på gränsen som det är. Vilket innebär att även den allra ljusaste filmen gör att man trillar över gränsen till vad som är tillåtet. Du lär få ta bort filmen på stället om du blir upptäckt. På Bilprovningen är dom på som f-n på detta vad jag hört av en kompis som är chef på 2 stationer här i Stockholm. Hur Farbror Blå beter sig utmed vägen, det kan säkert variera.. Vad det kostar i böter, det har jag ingen susning om, men det finns det säkert andra här på forumet som känner till. Håller iofs med dig att det är snyggt med mörka rutor runt om.... Niklas Fransosen |
|
|
Helt riktigt det som Fransosen skriver. Bilprovningen är väldigt hårda på detta men även där kan man ha tur, jag fick igenom min 330Ci med ljus röktoning på framrutorna, men det beror på att jag fick en ung schysst kille som tyckte att det "hörde hemma" på bilen så han släppte det. Glad blev jag som då kunde köra två år till med bilen utan anm. på besiktningen på detta. Skönt att slippa riva bort den snygga filmen. Så det är nog bara att säga, lycka till om du väljer att testa! Bötesbeloppet har jag låg för 5 år sedan på 400kr om jag minns rätt när jag blev stannad med min fd. 325:a, men det har säkert höjts. Mvh Jimmy Länk |
|
|
Men e det inte värt att pröjsa böter då och åka tonat hela tiden? Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
| Böteslappen ligger nog snarlikt på 1500 kr i dagsläget sen dom höjde alla böter! Så det svider lite mer nu! | |
|
Okej, tack för alla svar, man får nog hoppa över framrutorna tyvär . - Drink Russian - Wear Italian - Kiss French - Drive German - |
|
| Här uppe i norr så bryr sig då inte bängen om du kör med ljus toning runt om men kör man med mörkaste så brukar dom vara snabb med blåljusen... Däremot har jag aldrig fått böter fast jag haft kolsvart runt om men jag har fått riva toningen på plats 3-4 ggr... | |
|
Jag har hört nått om 25% är gränsen, men efter att ha läst tidigare inlägg börjar jag tveka.. Om inte annat är det så jäkla kaxit med heltonat En sänkt svart 5 serie med angel eyes och heltonat runt om, kan det bli fränare än så? =) Körkortslös pga nya BMW:n :P |
|
|
Har för mig att gränsen på främre rutorna är 7%, men det kan säkert nån mer bevandrad i lagboken reda ut. Om Polisen får för sig att stoppa dig, och bötfälla dig för detta lär dom knappast låta dig åka vidare glad i hågen.... Böter och riva på stället lär det väl snarare bli frågan om, misstänker jag starkt i varje fall. Men med en ny bil, men 2-3 år till besiktning skulle jag chansa. Hade den ljusaste ljusa med lätt spegling i, för att matcha de mörkare rutorna bak på min ena 530. Skitsnyggt och ingen Polis hade synpnkter. Vad som sen hände med bilen vid första besiktning, det vet jag inte för jag hade bytt bil då. Niklas Fransosen |
|
|
Hej Hade MrCap's ljusaste på sidorutorna fram. Satt i 6 år, tills en besiktningsman sa: BORT, ingen film alls på rutor fram. Det var bara plocka bort. Petrob ------ M3 Cab -95 540iam -01 |
|
|
Finns en miljard trådar i ämnet där vår man på ASB Jesperado förklarar dettta gång på gång: Minst 70% ljusgenomsläpplighet är KRAVET, redan standard rutor dämpar ljuset till ca 80% ljusgenomsläpp så det finns inte mycket att "ta på" och polisen kan tvinga dig till en runda till ASB och NEJ krävs inte ljusmätare utan det bedöms subjektivt initialt Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Storebror säger:Länk Kollade runt på lite forum och det fanns varianter, bl.a. så kör vissa med rutbyte innan besiktning och andra har fönstren nere och tar ur säkringen (vilket tenderar att ge 2:a vad jag förstått.). Såg en vw typ 1 "showcar" från US med gula rutor runt om, såg helt crazy ut från insidan. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
| Jag hade solar-plexius på sidorutorna fram på en 9000 jag hade och det är bra om man har AC... Rutorna går ju som inte att veva ner :) Dock så åkte jag bara till besiktningen 5 minuter innan tiden och plocka bort dom där utanför och la dom i baksätet... Visst blängde han på dom där dom stog men han sa inget... Sen bara att köra ut, sätta tillbaka dom och köra vidare. Dom var svart med spegel effekt från utsidan och typ gul aktiga från insidan... | |
|
Jag har precis dragit på alla rutor ( Utom vindrutan) På Allehanda Glas i uppsala, grymt duktiga, tror killen kom 3:a i NM i "toning". Tog den "näst" ljusaste runt om. Nice som fan !!! |
|
|
Vad gick det på då? Körkortslös pga nya BMW:n :P |
|
|
DanneM : Jag har varit i kontakt med dem. Kommer nog lämna in min bil hos dem. Va bra att du är så nöjd da! Jag har tänkt ha den ljusaste runtom förrutom framrutan! Men jag är osäker som fasiken, orkar inte med farbror blå, att bli stoppad för att man har toning i fram! Vad fick du betala för 7 rutor ? 4500kr sa han till mig för 5 rutor, samt 5700kr för 7 rutor ! - Drink Russian - Wear Italian - Kiss French - Drive German - |
|
| Tona allt själv istället... Kostar max 1000 spänn totalt och det är inte särskilt svårt heller... Har du inte tonat förut kanske du får riva bort filmen några gånger innan du blir nöjd... Gör en mall i papper först som ser ut exakt som rutan och skär sen ut film efter mallen. Det går inte att misslyckas med toningen om mallen är exakt rätt :) | |
|
Sia: Ljusaste blir nog lite för ljus,,,, min ser bra ut dagtid, lite mörkare på kvällen. Hörde att polisen inte för göra nått åt solfilmen, att dom måste ha en "besiktningsman" med sig, vilket dom inte har då dom är i konflikt för tillfället. (är inte 100% på det) Du kan ju kika på min hur näst ljusaste ser ut, står på Hallsjö brädgård dagtid. Bara kika in. |
|
| Jag tror snutarna kan gå utbildningar så dom har rätt att kolla sånna där saker... | |
|
Mm,,, det förutsätter ju att den trafikpolisen kontrollerar din bil. Oftast är det ju "ordnings-poliser", kvällstid som har problem med solfilmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.