|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Bytte nyligen från BMW´s M-orginalfälgar 17" med Dunlop 235/45 fram och 255/40 bak till BBS RK med Falken 245/40 runt om. Bilen tar ca: 0,1-0,15 liter mer per mil. Någon som har erfarenhet av Falken FK 451-däck? Har de väldigt högt rullningsmotstånd? Att det går tyngre med en större fälg bevisar fysikens lagar för mig, men jag tycker att detta är på gänsen till för mycket. Någon med åsikter? MVH Tobias | |
|
Jag har Toyo Proxes T1-s 235/40-18 runt om och jag tycker dessa går tungt. Bensinförbrukningen är högre. De går ju tyst men är väldigt spårkänsliga och jag tror att mönstret har stor betydelse. Det finns ju ingen "längsgående" skåra. Det är ju ungefär samma typ som Good Year F1 Eagle. Nån mer som har samma erfarenheter??? BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
Jag har ingen liknande erfarenhet från en BMW, men en annan bil jag hade tog ungefär 0,1 mer/mil efter att jag bytt däck från slitna michelin till nya regummerade. Rasslar runt i min gamla 518 |
|
| Olika däck har varierande rullmotstånd där mönstret är en variabel av flera. Sannolikt spelar enbart mönstervariabeln en liten roll avseende bränsleförbrukningen. | |
| Toyo T1-s har ungefär samma rullmotstånd som dunlop sp 9000 enligt test i tyska auto motor & sport årgång 2000. | |
|
Hej Tobias intressant iakttagelse, har inte själv hunnit byta däck. Måste lusa läsa däcktesterna nästa år för att få fram en korrekt totalekonomisk bedömning. Förändring på 0,1-0,15l vad låg du på före Stad – blandad - landsväg?? Själv 1,03 – 0,95 – 0,76 Med vänlig hälsning Mikael |
|
|
Hejsan Mikael! Jag körde bilen med 16" vinterdäck, Gislaved Nordfrost II 205/55*16. Landsväg 0,78, blandad: 0,86 och stad: 1,1 Bytte till Originalsommardäck, de som är med M-pkt (se ovan). FÖrbrukningen ökade inte vad jag kunde märka. Nu är det ungefär: Landsväg 0,95 Blandad 1,1 Stad 1,25 Sedan visar färddatorn ungefär 0,05 för mycket. Att det går tyngre att accelerera är ganska självklart. Men landsvägsförbrukningen är förvånansvärt hög. Har hört mycket om fälgaerodynamik, inpressningen och däckmönster. Svårt att utesluta det andra om man inte köper på sig olika fälgar med olika däck. Detta kommer jag dock inte att göra förrän bilen tar 5 liter per mil! :) Vad har du själv tänkt att införskaffa? Måste säga att utseendet är betydligt bättre mellan 17 och 18". MVH Tobias |
|
|
Hade samma förbrukning i vintras med samma däck dock 15’’ Jag har snarare lägre förbrukning med sommardäck, beror dock på kylan i Norrland. Min färddator visar snarare 0,03 för lite. Personligen gillar jag M-paketets 17’’ fälgar, vilket bekräftas av alla huvuden som dagligen vrids när man är ute och kör. Därför är själva däcket intressant, men prisspannet är stort, så man får göra en kalkyl ca 3000mil x ca 90öre = ca 2700kr Med vänlig hälsning Mikael Cosmossvartmetallic |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.