AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.221

Rassel rassel hjälp

Visade sig att bilen jag ska titta på rasslar först när den blir varm och tystnar när man drar in kopplingen. Alltså tvärtom mot urtrampningslagret. Är det lådan eller lagret i ingående axel i växellådan eller vad? Läste någon gammal tråd men fick ingen riktig klarhet, glad för svar, jätte glad tom.
Urtrampningslagret kan ligga och glappa lite i "gaffeln" och bli tyst när kopplingen trycks in, kan även höras precis när man stänger av bilen.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
För 98565565 gången...Om inget rassel hörs när bilen är kall så ÄR det INTE urtrampningslagret. Det är "något lager i växellådan" (bottenstockslagret?) som låter. Felet är mest av kosmetisk karaktär, har själv ägt en 323 E30 som väsnades duktigt när den var varm, vad jag vet håller lådan än idag (körde själv över 6000 mil med detta "oljud")

Aero TK: Vill inte påstå att det är vanligt att lådorna rasslar men det förekommer, som sagt mest av "kosmetisk karraktär". Ämnet har diskuterats många gånger...
oki bilen är en m3 95. Tackar för ditt svar, då är det väl lådan..... får hoppas på det kosmetiska då:) Någon mer som har en teori så skriv gärna
Aero TK: Orsaken till att det låter vid varm låda är att växellådsoljan är mer trögflytande kall o tystar på så vis lådan, när den blir varm tunnas oljan ut o vips så kommer lagerljudet...(en riktigt kall dag tar det säkert ett bra tag innan ljudet kommer, en varm sommardag lär ljudet komma snabbare)

Min rekommendation är att man byter växellådsoljan (Castrol SAF-XJ om jag inte missminner mig, eller var det XO?. Iaf så är det en helsyntetisk ATF olja. Finns kanske andra passande oljor som kan tysta lådan, men därom vet jag inget)
Det låter ju troligt, väl värt ett försök, tackar så mycket Dawwe.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.