AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.647

HJÄLP min 525 tds rycker

FZ
26
FZE
525 TDS-93
Är det nogon som kan hjälpa mig jag har följande fel på min 525 tds -93
den rycker på tomgång och under körning med jämt gas på drag, slutar dock helt när man gasar eller när man släpper gasen helt. Att tillägga pumpen är ompackad och ett helt nytt ställverk sattes in i okt -07 pga av det klassiska felet med ställverken men detta fel är inte likt så som det var när ställverket gick sänder, så vad kan det vara inga läcker ingen diesel vid varken spridare eller pump.

Visa användare
61
Amipower
BMW 520D 2007
Kan låta dumt haha men kolla så att det inte är för mycket olja i den.
olja i vad? om den fortfarande rycker så kan de faktiskt vara fukt i kontakten till pumpen. jag har bland annat haft det på den "nya" kombin och problemet kom efter en motortvätt. trots att ja gjorde rent så kommer det enstaka ggr om det regnar eller är allmänt fuktigt ute.
alternativt kan de vara potentiometern till gaspedalen som är på väg att ge upp.
ja säger bara suck med dessa elpumpar och elstyrda gaspedaler.

min bmw 324td hemsida Länk
FZ
26
FZE
525 TDS-93
ja, haha olja nä oljan är det bra nivå :)

FZ
26
FZE
525 TDS-93
ska kolla kontakten, men jag har inte motortvättat den men det är värt ett försök att kolla upp. Den rycker oberoende vare sig det är kalt, varmt eller att det regnar, kan det vara någon spridare ? när det nogon som vet hur mycket ett spridar byte kostar ?
MVH ERIK

Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
kanske smutsig eller defekt vevaxelgivare?

Gummi gör sig bäst på asfalt!!
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Har samma problem och har haft länge. gt80 sa att hans TDS blev bra efter nytt ställverk men så inte på din, det var bra att veta.

Kan säga för alla kluriga att på min försvinner nästan detta problem när jag ställer ner bränslemängden via donet. Ryckningarna i mitt fall kommer av att den missar på någon cylinder.
När donet var rejält uppställd så tomgången låg på 1400 misstände den tydligt, men när man ställer ner till så pass lågt att den nästan inte klarar av att hålla tomgången efter en uppvarvning, så blir det endast kvar små ryckningar som inte går att upptäcka mer än om man kör i ca. 90km/h på plan mark. Så den går rent på tomgång med lite bränsle, men missar om den får mycket bränsle?!
För tillfället är den ställd med hyfsat mycket bränsle med bra kraft i motorn och svartrök vid gaspådrag. Då rycker den vid 70km/h.

Vevaxelgivaren. Intressant, någon som vet mer om denna på TDS:er?
vevaxelgivare????????? på en tds??????

min bmw 324td hemsida Länk
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
sitter alltså ingen vevaxelgivare på tds? Saab 9-5 diesel har vevaxelgivare iallafall...
FZ
26
FZE
525 TDS-93
ok det det sitter ingen vevaxelgivare bra att veta så man inte letar efter något som inte finns,

Det är roligt nar det jävlas hela tiden så sent som igår gick batteriet sönder så det var bara att slanta upp för ett nytt :(...

har kollat genom bilen, börjar vilja tro att det är en spridare men då kommer det till att den inte ryker så.... man står kliar sig på huvet i alla fall
At
105
Atnic
E36 325 Tds Touring 10/95
Lyfter en gammal tråd .

325tds 10/1995 1996

Jag har bytt en packning i pumpen den under svarta el kontakten Länk

Bilen fick ombesiktning pga ett ok och läkage bränslesystem så den fick stå och samla damm i kanske 4a månader. Den hade inte ryckiga gången när den blev parkerad det har kommit nu efter bytet av oringen i dieselpumpen?

Har knackat locket i alla dessa möjliga lägen men som locket ligger nu är tomgången bra varvar jag bilen låter allt toppen.har prov kör bilen med olika lägen som "Jonne Mek" skrev så verkar det som att ryckningarna blir aningen mindre om man gör så den får mindre bränsle .Men smyg gasar jag bilen upp till en viss hastig het så rycker den ju högre hastig het så tycker jag den rycker mera.
Men stampar man gasen i botten så finns det inga ryck, fast dom kommer sen när man lättar på gasen.

Kan man testa potentiometern så man vet om den är trasig ? Pris på den?

Fukten ska jag kolla eller värma bort till kontakten på pumpen som helgonet skrev om det nu finns fukt dära.
Efter jag har sovit, var i garaget hela natten och som tack för visat intresse gav min gammla tjej klass kompis en bot på 1500kr hon hade gått å blivit en polis.... där ser man.

Tacksam för kloka svar

At
105
Atnic
Så nu fungerar bilen igen det jag gjorde var.

Bytte:
Diesel-filtret
Luft-filtret
En packning till i pumpen

Gjorde:
Rengjorde, värmde/torkade kontakten till dieselpumpen
Rengjorde kontakten till potentiometern
En skvätt k-sprit i tanken

Men det som löste problemet var nog den läckande packningen i pumpen.Den under lilla locket på sidan av pumpen mot motorn.Den på andra sidan som pilen pekar på Länk
Den smyg läckte! började inte läka på engång utan det kom efter ett tag och ändå så trode jag att man hade kollat noga men ikke.
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
haha, det är min bild i länken i sista inlägget :)
Kul att fler vågar sig på att packa om pumparna.

Hälsningar, Patrik
At
105
Atnic
japps lånade din länk från nån tråd =).

Var lättare än jag hade trott att ställa in pumpen efter bytet, fast den blev lite snålare på dieseln nu än tidigare 0.6 =)
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Då är det bara ställa på lite mer på ställverket =)

Hälsningar, Patrik
At
105
Atnic
Nja snål som man är så gör det inget att den tar lite mindre ^/^
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hade ni tydliga läckage? Att den rann ifrån pumpen?

Har och kan inte se några läckage alls från pumpen min men bilen blir lite ryckig som nämnt ovan just precis vid minsta läget gas på pedalen, den tuffar på lite och rycker smått. Även då man frikopplar en längre stund så är den orolig på tomgången samt att bränslemätaren far upp och ner i ryckig takt med den ryckiga tomgången..

Det går över då man ger mera gas. Min pump blev ompackad 2014, men hur mkt vet jag ej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.