|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en fundering när det gäller bilförsäkringen. Om jag bor på ett visst postnummer men har garaget en bit bort (2-3 km) och har ett annat postnummer där, vad ska man då ange för nummer när man försäkrar bilen? Vissa bolag som LF bryr sig inte eftersom de resonerar att det är inom "stan" Kan man stöta på problem om man inte upplyser försäkringsbolaget om detta? Tack på förhand Mvh/Rolle | |
|
Jag tycker iaf det skulle vara dumt om man skulle nekas få ut något på försäkringen för att bilen inte står parkerad där man bor. Vad jag vet kan du inte ens ange ett annat postnummer än det du är folkbokfört på.. Även om jag skulle vara folkbokförd i en liten by i Norrland ser jag inget hinder för att äga en bil och ha den parkerad på den farligaste gatan i Stockholm året runt, tex. |
|
|
Skillanden är STOR om postnummret t.ex. har 9 som näst sista siffra...XXX9X vilket oftast betyder lantbrevbäring... MEN som sagts innan det är folkbokföringsadressen som gäller vid "vanlig" försäkring ( osäker på hur det är med avställnings/garage försäkringar) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Kan bara säga att i mitt fall så skiljer det 150kr i försäkringskostnad mot att vara skriven i småort med 3000 invånare mot stad på 90000+ invånare, detta gäller en halvförsäkring, är inte det konstigt? | |
|
Ja som sagts ovan, jag tror inte du kan välja adress utan försäkringsbolaget (åtminstone original försäkring) sätter premien efter din folkbokförings-adress oavsett var du har bilen. Ibland tjänar man på det och ibland förlorar man på det. Själv tillhör jag förlorarna eftersom jag bor i storstad och har bilen i småstad. Jag har cabben i garage på sommarstället både på sommarn och vintern (med avställningsförsäkring) som ligger 17 mil från min folkbokförings-adress i Göteborg. Om jag skulle folkbokföra mig på sommarstället (småstad) där bilen faktiskt står och används skulle årspremien sjunka med nästan 10000 kr per år. Vi talar helförsäkring med full bonus. molle |
|
| molle325, så varför skriver du dig inte på lantstället istället? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.