|
|
|
|---|---|
|
Goafton gott folk. Har en fundering angående bränsleförbrukningen på min kärra. Har läst både här på power och lite varstans på andra håll att man kör BMW 8:a på litern blankt, min fråga blir då hur fasen bär man sig åt då? Har nu haft min 730:a i 3,5 år och kört ca:10 000 mil på lite skiftande sätt. Vid min lägsta förbrukning körde jag oerhört försiktigt enligt sparkonstens alla regler då kom jag ner i 1,21 l/mil och av vad jag har förstått/uppfattat är det ingen annan som kommer UPP i det!? Nämnas ska att kärran är servad som den ska med oljor, filter, stift mm. Jag har dock aldrig kört den i bänk skulle det kanske vara något att testa för "rullande inställning" Be excellent to eachother. "Bulten" | |
| Sen jag köpte 740 min i höstas har jag haft 1,3 i snitt. Ligger på ca 0,9 landsväg/motorväg och 1,7 i stan med kallstarter och kortkörningar | |
|
På min läckte tanken när jag köpte den, det kan inte vara ditt problem? Om inte och det inte finns några andra fel som bränsle/vacum-slangar så skulle du nog kunna spara på miljön/bränslet genom att mappa/chippa den och köra på 98-oktanigt/V-power? /S |
|
|
Är 1,21 ett snitt på en tank eller när du ligger en sträcka i jämn landsvägsfart? |
|
|
Tja,allt beror ju på dina körförhållanden...mycket "start o stopp" gör att förbrukningen "drar iväg"...helst på en "åtta". Tycker inte att din förbrukning är så "galet hög",snarare tvärt om..Gissar att det är en helt normal förbrukning för din vagnstyp.. På landsväg däremot har de flesta BMW(alla?) mycket låg förbrukning i förhållande till både motorstorlek och effekt. Mvh Janne. |
|
|
Låter väl helt normalt !? Min förbrukning 1.25 och genomsnittshastighet 55 km/h. FordLTD Min BMW Länk |
|
|
Jag har kollat min bränsleförbrukning under c:a 1200 mil/1år,och fått följande resultat: Detta gäller min 740-95(totalt nyren.M60 motor) Korta körningar(mest till o från jobbet,6km tor,med motorvärmare inkopplad när det är kallt) 1,75l/mil Blandat 1,30l/mil Landsväg med farthållare(normalkörning 1,05l/mil Har märkt en ngt mindre förbrukning efter "chiptrimning"+ 98/99 oktan tankning. Tycker inte att det skiljer direkt på förbrukningen om jag kör på breda 18-tummare (235 resp 255) eller dubbade 16-tummare(215). Däremot märks en ökning med ac:n tillkopplad. Har på skoj provat Tripak bensintillsats,men det tror jag inte alls på.Kan ev.hjälpa till att "smörja"bensinpump o hålla spridare rena!! Jag har även en 740 med M62 motor som gått 25500mil,motorn inte renoverad,men DME:n är omprogrammerad.Den ligger c:a 0,1l/mil lägre i förbrukning! /T |
|
|
Gokväll! Nåja då var det som jag trodde "underliteråkarna" drar nog en liten vals! :-) Tycker personligen inte att förbrukningen är så tokig man åker ju väldig bra och roligt oxå vilket ska tas med i beräkningen. Alla slangar, ja allt mekaniskt överhuvudtaget är kontrollerat och i gott skick. Tankhål har jag haft det med men det är åtgärdat. 1,21 fick jag på snäll körning mätt över tre tankningar ca:150-170 mil vid blandad körning 85% landsväg 15% stad/by/grusväg i somras. När "skojfoten" får bestämma är det snarare 1,6-1,7l som gäller, men vid dom tillfällena är det ju värt det med :-) Mappa och chippa låter ju dock intressant i alla fall, då kan man väl kolla växellådan oxå eller? Var kan man få en seriös sådan utförd i skåneland och till ungefär vilket pris? |
|
|
Sedan 070813 har jag kört 2400mil med min 730 -96. Enligt BC har det förbrukats 0,92 l/mil. Enligt KM-mätare/tankning har det förbrukats 0,98 l/mil. Körningen är ca. 100 mil/vecka +-15 mil beroende på jobb. På långkörning mycket lite!! Kortisar mycket! Tycker nog att ditt medel ligger högt, men...!? JHbimmer |
|
|
det är inte svårt att komma under litern, men det är inte frågan om att hamna under litern på en hel tank om man inte kör långkörning... runt 100km/h konstant fart bör man ligga en bit under litern |
|
|
Skulle tro att de äldre V8:orna är lite mindre effektiva med bränslet än de nyare, så att de kan ha svårigheter att hålla sig under litern kan ha sin naturliga förklaring. Min egen 740iL -99 med M62TU väger ca 2150 Kg fulltankad med förare, och det är en barnlek att hålla den på under litern på sansad landsvägskörning i lagliga svenska farter en varm sommardag med klimatanläggningarna igång och kört med farthållaren. Jag körde själv förra sommaren mellan Avesta-Norrköping-Avesta (tot. 52 mil) med mina föräldrar i "salongen" bak. Jag höll hastightesbegränsningarna och körde med farthållaren överallt där det gick, och det var en hel del 110-vägar med. Hastigheten och sträckan kollades med egen GPS för att jag ville se hur mycket felvisning bilen själv visade på detta. Resultatet blev räknat på GPS-sträckan och fulltankat upp till kanten vid locket före/efter på samma mack och pump, 0.94 l/m i snitt på hela resan. Betänk då att det är en ganska kuperad väg långa sträckor så farthållaren får jobba på ett inte alls särskilt ekonomiskt sätt. Kör man på samma sätt på mer flacka vägar så kan man se förbrukningar på 0,78-0,87 om man är ute efter att tassa fram lagligt ekonomiskt och värdigt. Jag brukar ligga på 1,1-1,3 på snittet på hel tank, men då är det ju en hel del kallstarter och stadskörning m.m. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
har någon av er info om hur/vart man kan fixa till färddatorn i bilen min ligger på ett snitt vintertid 1,4 och då är det nästan bara små korta sträckor typ till jobbet, åka och handla etc sträckorna blir ca 5-6 km så förbrukningen i sig är ju inte skrämmande.. men det sura är att färddatorn är snabb på att stiga i värde men sedan sjunker inte snittsiffrorna lika snabbt utan man får nolla den och börja om.. det samma är snitthastigheten min ligger på ca35kmh den borde vara ca50-70?? vad kan man göra åt detta? en v8 låter gött! |
|
|
Farthållaren hjälper inte till att dra ner förbrukningen direkt, stretar i nedförsbacken för att sedan flöda på i uppförslutet. Det kan löna sig att "känna" bilen när man kör. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
rockabilly. Spontant så låter det som att din färddator är helt normal och fungerande så som en ska. Att förbrukningen ändrar sig mycket kan bero just på att du kanske är där och nollar i tid och otid? Låter du den vara så bör du se att den ändrar sig mindre och mindre ju längre sträcka bilen körts. Att medelhastigheten blir bara runt 35 kmh låter också helt normalt, med tanke på att du ju säger att det mest är kortare sträckor du kör. Jag kör längre sträckor och det landar ofta på ett medel på 45-65 kmh. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
|
Dr Tinnitus. jag får tacka för de lungnande orden om att det tycks vara normalt och du,, riktigt bra att göra detta med vindbruset till ett samhällsproblem! detta kan ju inte vara ''normalt'' på denna typen av lok. inte ens min gamla volvo 760 låter på detta vis! men vad trors,, kan det komma ifrån takluckan? det är ju skitsvårt att säga att det kommer ifrån just rutan,,men visst, det låter ju som det kommer framifrån..... m.v.h en v8 låter gött! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.