AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.362

Råd ang. bildiagnostik...

Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Hallå..

Håller för tillfället på och tittar runt efter interface och etc till bildiagnostik.
Jag undra lite över vad som egentligen gör skillnaden mellan Carsoft 6.5 och Bmw Scanner 1.36.? Har sökt runt men hittar inga konkreta svar. Det sistnämda är ju ett par kronor dyrare och det borde enligt min bok betyda att det är ett mer avancerat interface/program än det förstnämda?

Om man kan kan göra mer med det ena programmet än det andra så vill jag givetvis ha det med mest funktioner. (Bra att ha för framtida bruk)
Jag är väldigt tacksam för eventuella svar.

P.S Interfacet ska användas till en e38 D.S
Det enklaste är nog att söka hos (original) tillverkarna för de olika diagnosprogrammen/mjukvarorna, t.ex Carsoft, PA Soft, Bosch, Siemens, Ross-Tech m.fl. Det som skiljer kan vara t.ex användarvänlighet och hur mycket det kräver i form av kunskaper från användaren/bilmekanikern osv. Prislappen för original diagnosutrustning med interface och programvara kan ligga på allt från 20-40kkr och uppåt till nivåer som du inte vill veta...)
En uppenbar risk med att själv koppla upp sig mot bilens system är att man måste veta EXAKT vad man gör eller vad man ger för kommandon från PC:n.
Det finns mer än ett exempel på användare som haft oturen att skjuta in felaktiga parametrar som ger permanenta fel i bilens system.
Personligen skulle jag undvika all form av utrustning som har möjligheter till programmering om jag inte först skaffat all kunskap från t.ex BMW, medan ren avläsning är mera riskkfritt.
Att det går att köpa billiga interface från Asien beror enbart på kluriga hobbypulare som tagit fram hårdvara för interfacet osv. Själva programvaran är så gott som alltid någon knäckt/crackad form av originalprogrammet, undantaget de officiella som säljs eller kan laddas ner fritt för mera enkel OBD-II diagnos osv.
Läs gärna på de olika trådarna om Carsoft osv så hittar du mycket info.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.