AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.250

Olika fälgdimensioner? 18"bak 17" fram?

Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
Tjoho
Har i dagsläget en uppsättning 17" (M5-fälgar) o då alla fälgar är likadana ,dvs samma bredd.
Så undrar jag hur det ser ut att sätta 18" fälgar bak o ha kvar 17" fram?
Blir de konstigt lr hur ser de ut,gärna bilder.
Hur reagerar bilen på de,antar att de inte ska göra någon skillnad iom att man har samma bredd/dimension osv på bakdäcken o inte ett av varje så att säga ;)
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ingen som har nått att säga,måste ju va en del som kört olika dimensioner fram-bak?
Utseendet kan jag inte bedömma mer än åt mig själv, skulle inte köra detta stuk på en BMW. Rent tekniskt måste du ha samma rullningsomkrets runt om. Laborera gärna med fälgarna men du måste följa efter med däcksprofil/höjd för att få samma omkrets, inom några %. Om inte får bilens ABS/ASC helt spatt.

FP
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
jo men rullningsomkretsen blir ju densamma ifall man väljer rätt profil på däcken.
Vet att folk kört med sånn här uppsättning på bmw men hittar inga bilder.
Tycker att framfälgarna fyller de främre hjulhusen bra men bak blir de för litet.
18" tycker jag är för stötigt o de va därför jag bytte till 17" frågan är hur 18" bak blir när man ha 17" fram?
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Jag säger åxå att smaken är som baken men för min del låter det som att det kommer se illa ut.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Omkretsen är inte densamma på på 17 och 18" om du har samma dimensioner. Bredden och höjden på däcket är den samma, men omkretsen blir större på 18".
,,, ville bara säga det självklara.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag förstår inte resonemanget. Det är väll rullningsdiametern som fyller ut hjulhuset, inte fälgstorleken? Eller avses det någon rent estetisk, utseendemässig utfyllnad?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Inga problem att komma någorlunda lika med rullomkrets om du väljer olika fälgar. Det är ju samma som händer när man väljer olika bredd fram och bak.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ehh ja,förstår vad ni menar.
Givetvis blir däcken lika stora men de ser"större" ut med större fälgar/mindre däck änn med mindre fälgar/större däck även fast de är lika stora i omkrets.
Detta kanske bara är vad jag tycker,har väll lite o göra med inpressningsdjup också?!...
Hittade inga 17" med inpressning som M5 18" utan dessa går ju rakt med fälgkanten så att säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.