AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.979

325 e36 kokar men mkt bytt

//
300
///535power
320d EDE -11
hej jag har ett konstigt problem med min bil

bilen i fråga är en 325 E36 -93 M50 icke vanos
bytt: vattenpump termostat packningar till båda och remen till allt
kylaren är de inge stopp i och det läcker inte under bilen heller
och när jag luftar på ställer jag bilen i lutning så att kylaren kommer högt upp och värmen och fläkten på fullt

problemet är att förut så var jag tvungen att lufta och fylla på ca 1 liter kylarvatten i veckan för att bilen skulle gå och att den inte skulle koka

men nu kokar den plus att vatten går ut i kylaren så den blir varm men de kommer ingen värme i bilen och den spottar ut vatten ur expansionskärlet

det är heller ingen vatten i oljan

jag tror att de kan vara toppen som har gått men bilen går skit bra trots detta fel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kan det vara locket till expansionskärlet som är paj och öppnar vid för lågt tryck? Vad står temp. mätaren på? Om den trycker ut vatten ur kärlet utan att mätaren står högt kan det vara en möjlighet att hoppas på.
Nu är jag ingen Bmw-expert och vet inte exakt hur det hänger ihop på din modell men kan det inte vara värmebatteriet till kupén som läcker eller är fullt med luft istället för kylarvatten?

//
300
///535power
320d EDE -11
motorn ska kunna hålla tempen utan värme paketet
för de ska inte ha nån på verkan då när du kör kyla genom ac ska ett par spjäll stänga tilförsen av kylarvatten till cupévärmen och motorn ska kunna gå endå

och sen angående expansionskärlets lock så spelar de inte så stor roll om de e tätt på det inte är helt tett för att när bilen suger mer vatten ur kärlet så måste luft komma in och lika åt andra hållet och när man luftar sitter ju inte ens locket på och de går hur bra som helst

får tydligen sälja bilen i delar väldigt synd då bilen har mkt utrusning
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det finns luft i värmepaketet kan det påverka genom att luft expanderar enormt mycket mer än vatten vid temperaturstegring och på så vis kan trycka ut vatten genom kylarlocket. Det har ingenting med värmepaketets "kylförmåga" att göra. Att det då pyser över behöver heller inte bero på kokning då.
Ett slutet kylarsystem med förhöjt tryck har en kokpunkt på runt 120°C. Det förutsätter att kylarlockets öppningstryck är korrekt. Termostaten öppnar vanligtvis mellan 88-92°C men momentant i vissa delar av systemet kan man nog passera 100°C. och med förhöjt tryck kokar inte kylvätskan. Vid tomgångskörning vid t.ex luftning uppnås inga extremtemperaturer så det är riktigt att man inte behöver trycksätta systemet med locket för att slippa kokning då.
//
300
///535power
320d EDE -11
nä men varje gång jag har luftat så har jag haft på full värme och full fläkt för att tömma värmepaketet på luft med men nu funkar inget och de konstiga är att förut när detta hände så var de för att inget kom ut i kylaren och när jag luftade då så öppnade den vatten ut i kylaren och värme kom i cupén och nu kommer fortfarande värmen till kylaren men inget till värmepaketet konstigt nog
Att du bytt pumpen behöver väl inte betyda att kylvätskan flödar som den ska i kylsystemet, kan det vara stopp någonstans?
Om du inte redan gjort det så prova spola igenom hela systemet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter ju konstigt att det inte går att lufta ur värmepaketet nu. Om den gått varm någon gång då kylvätskenivån varit för låg finns ju risk för topplockshaveri el. toppackningen. Det brukar vid större läckor synas genom att det bubblar i expansionskärlet då motorn går, kanske bara på högre varv. En CO-mätning i expansionskärlet skvallrar också om avgaser i kylvätskan. Men det förklarar ju inte varför det inte går att lufta värmepaketet. Tror att det är någon luftbubbla som trilskas. Kläm på alla slangar du kommer åt när du luftar
//
300
///535power
320d EDE -11
jag tror mkt på att toppen pajat för när pumpen gick så kördes den väldigt varm så pass att den röda lampan lyste och men jag ska prova att spola systemet men hur som helst så e allt värdigt konstigt
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är ju inte ovanligt att det fattas bitar av plastimpellern vid demontering av en trasig pump. Har inte hört att någon fått cirkulationsproblem p.g.a det, men man vet ju aldrig.
//
300
///535power
320d EDE -11
nä specielt då M50 har impeller i metall eller iaf mina 3 motor jag ägt och bytt på så det är nog de minsta problemet tyvär
men har hört att dessa motorers toppar är mkt kännsliga för hög temp

har haft en 535 som jag kokade rejält bid en fet burout trycket av kokningen gjorde att en slang brast men lät bilen svalna med hjälp av att ta av locket till expasionskärlet efter att den gått ner i temp läckte inte slangen tempen var lugn och bilen funkade hur bra som helst och den klarade av stockholms kö traffik trot den insidenten men alla mina M50 motorer har varit skit kassa på de flesta sätten
ST
170
STUCK
BMW 320i -82
Är inge vidare bra på bilar.

Är det normalt att det konstant droppar kylarvätska ur det övre mindre röret alltså inne i expkärlet?
//
300
///535power
320d EDE -11
om de e kylare med expansionskärm vid sidan så händer de att de droppar från lutnings sidan in till expansionskärlet och vatten e bra då e de inge luft
di
9
diesel mulle
325 tda -93
vad händer om du plockar ur termostaten?
även om den är ny kan de va fel på den!
kokar bilen utan den så måst de ju va tätt någonstans eller som du själv tror trasig topp.
//
300
///535power
320d EDE -11
har plockat ur termostaten och la den i en kastrul vatten med en termometer och den funkade och öppnade utan problem
Fick du problemet löst?
//
300
///535power
320d EDE -11
nej sålde bilen efter mkt om och men

men är väldigt säker på att topppakningen har gått sönderför de bubbla en massa ut i expansionskärlet när bilen var på nu på slutet så de vart värre stegvis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.