AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.024

värmepaket spökar

le
61
leclone
E34 518I -92
Nån som vet hur åtgärda följande problem för nån vecka sen började värmeen spöka i min E39 520 det ter sig på följande vis.
Värme komer från urtagen vid framruta och i dörrsidor men det kommer iskall luft
från höger mitt o bak utblås har 2 zoners system på denna spelar ingen roll om man så ställer in maxvärme på bägge sidor, värmen i motor är normal och det kommer som sagt normal värme till ruta o vänster mitt utblås verkar som ena sidan på 2 zoners systemet lagt av eller nåt.
Nån som haft samma problem eller vet hur avhjälpa detta fenomen
/jonte
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter en dubbel ventil till värmen, pos.6. Länk? (MJ-01)model=DT11&mospid=47538&btnr=64_0929&hg=64&fg=18
Ev. kan den krångla. Vid elavbrott tror jag den öppnar helt = max värme.
Om ingrepp i kylsystemet gjorts kan det vara luft någonstans.
Värmeregleringsproblem brukar härröra till damm i kanalen för kupésensorn som sitter bakom gallren i klimatpanelen. Dammsugning och kontroll så att den lilla fläkten därinne snurrar. Det borde dock inte bero på detta om problemen endast rör en zon.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sorry, jag hackade sönder länken. Här kommer en hel: Länk
le
61
leclone
E34 518I -92
Tackar för det Anders skall kolla ventilen hade en tanke själv på att det måste finnas en ventil som styr zon regleringen.
Köpte bilen för nån månad sen så jag vet inte om nån varit o pillat i kylsystemet
kan vara så.

/jonte
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla även den lilla el-vattenpumpen pos.2 i samma länk. Om den gett upp kanske vattnet självcirkulerar på ena sidan och ger lite halvvarmt, medan det står stilla på den andra. Bara en liten spekulation..
le
61
leclone
E34 518I -92
skall göra det kan vara där som felet sitter eftersom den vid kallare väder blåser
enbart iskall luft, kom hem från färd för ens stund sen men då blåste den i alla fall
pissljummen luft även på höger sida kollade dock inte om det var lika där bak. Verkar dock även vara dags för termostat byte eftersom värmen gick onormalt högt, nästan upp på rött verkar som treostaten ibland inte öppnar med hög temp som följd dock när jag stod still på parkeringen o drog värmepaketet på fullt så höll sig tempen normal, hade dock tempen inställd på mildare luft under färd som säkert var orsaken till den höga tempen så skall byta termostaten hade du nån sprängskiss var termostaten sitter på dessa modeller.

/jonte
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vet inte vilken årsmodell du har, men så här ser det ut på M54 från -01 och framåt: Pos.6 Länk
Termostathuset skall alltid bytas på dessa modeller då det är i plast. På BMW kan du endast köpa termostat och hus ihop.
Kolla gärna sensorn bakom gallren. Är det dammigt där går inte värmen upp som den skall.
le
61
leclone
E34 518I -92
årsmodell 1997 modell 520i
le
61
leclone
E34 518I -92
skall kolla de saker du nämnde i helgen förmodligen sitter felet i nån av dessa
då värmen på ena sidan fingerar normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.