|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Känner att jag skulle vilja göra ett extra oljebyte på min bil trots att det är ungefär 1500 mil kvar till nästa service. Förra servicen gjordes 2006-09 vid 7600 mil. Nu har bilen 8800 mil men servades alltså för 1 år och 5 månader sedan. Bilen har under 2007 stått still närmare 5 månader hos en bilfirma och sannolikt åkt en hel del kortsträckor under den tiden, stått på tomgång osv. 1. Är jag onödigt försiktig som gör detta? Nästa ordinarie service är vid ungefär 10100 mil och det tar mig lätt ett år att köra detta. 2. Behöver jag ha BMW LL01 olja för ett sådant här kort oljebyte? Finns det några prisvärda alternativ. (Biltema osv är uteslutet) 3. Vilken viskositet ska jag ha? Har sett LL01 godkända oljor med allt från 0W40, 5W-30 osv. Bilen körs lugnt men mestadels stadstrafik. Inga husvagnar eller liknande. 4. Vart ska jag köpa oljan? Har kollat bland annat på www.mapodo.de, funkar det smidigt att köpa därifrån? Hur är det med denna: Länk (billigare frakt än mapodo) 5. Har kollat på Mobil1 5w30 / Mobil1 0w40 / Castrol EDGE 0W-30 (DCO) som alla är LL01 godkända. Finns det något vettigt alternativ till dessa om man som jag bara ska göra 1500 mil med den? (Är väl egentligen samma fråga som nummer 2 när man tänker efter) 6. Det pratas om Valvoline hela tiden som prisvärt alternativ. Vart hittar men den bäst/billigast? Tacksam för input //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? | |
|
Mina personliga åsikter: 1. Nej. Byt filter oxå. 2. Nej. (Skulle utan problem ta Biltema helsyntet 5W-40. Den är SL-klassad dvs bra!!) Annars castrol, shell, mobil. 3. 0W40 skulle jag ta. (alt. 5W-30/40) 4. Whatever. Har köpt hos din länk. Leverans 3 dar till dörren mot faktura. Perfekt! Köper man bara lite blir ju frakten prop. dyrare. 5. Se 2. 6. Vet ej. finns gott om bra oljor skulle inte leta speciellt. /Rolf |
|
|
2 .Kort oljebyte.... mina längsta oljebyten är höst/vår, dvs max 6 månader. Det kanske är overkill men det känns bäst i kroppen om man vet att oljan är fräsch. Förra bilen gick i snitt 360 mil per oljebyte de sista två åren och då bara med Mobil1. Man ska inte skämma bort bruksbilen för mycket ;) /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
| Jag kör på intervallen då det blir många mil årligen, men jag kan hålla med om att det är i längsta laget. Har man mycket kortkörningar skall man definitivt slänga in ett extra byte. Min gamla dieselmerca bytte jag olja var 500 mil och slog bara i Mobils mineralolja. Under 10 år blev det 50 oljebyten :) | |
|
Jovisst men att slänga in mineralolja i en 530 -02 känns inte vettigt. Frågan är väl närmast vilken olja som är lämplig för att köra 1000 mil med i en 530 E39? LL01 oljor känns overkill? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Nej, mineralolja skall du inte använda. Det gäller bara "tackjärnsgaltar" och traktorer :) Om du kör med 0W-30, bra helsyntetolja med rätt klassning har du samma viskositet som SLX:en som slås i vid service tror jag du blir nöjd. El. 5W-30 som "BMW orginal LL-04" (Castrol). M54:an kan ibland förbruka lite olja och om det är alltför betungande går det att gå upp något i viskositet. Jag ligger nog på strax under litern på 1000 mil och jag kör med SLX. | |
|
Tanken med tråden är att jag lite grann fått känslan att jag kastar pärlor åt svin om jag köper longlifeolja och sedan kör med den i kanske 1000 mil? Jag letar efter något prisvärt alternativ bara till vanliga oljan. Hittar jag inget så får jag väl köpa den fina oljan och sedan bara gilla läget. "Gå upp i viskositet" innebär det att ju lägre siffra desto tunnare olja kall/varm? Vad är då fördelen exempelvis 5w30 resp 0w40? Vilket tror ni jag ska ha? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Man ska ju komma ihåg en sak... Gammalt ordspråk från den vise Åke på Club Alfa Romeo Svezia: "Oljor är billiga, motorer är dyra." /Thomas Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten |
|
|
Helt klart. Men att köra 1000 mil med en olja som är konstruerad för 2500 mil känns lite väl "lyxigt" bara. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Fiins ingen anledning att köra LL olja om ändå bara skall köra 1000 mil Du får inget extra på köpet om man säger så. Kör på en helsyntet av bra märkte, dagens oljor är så bra så du kan lätt köra 1000 mil utan problem. om du vill spara en hacka så finns ofta kampanjer när du köper olja 1 liter på köpet , filter på köpet osv (dock ej cykel på köpet). Jag utnyttjar alltid dessa kampanjer och ställer detta i källaren tills det behövs. |
|
|
Du tänker helt rätt angående att det är vettigt med ett oljebyte med tanke på historiken. Mitt tips är att slå 2 flugor i en smäll. Gör ett Bilstein Engine Flush hos Länk Tidsåtgång någon timme. Det går på 1500kr inkl olja och filter. Fördelen är att det gör rent så att motorn blir som "ny" inuti. Det finns många positiva referenser på forumet till detta och använder du "sök inlägg" funktionen ovan så komemr du kunna läsa mer om det. Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Valvoline synpower 5W-40 är LL-98 godkänd av BMW och för 2500 milsintervall. Den är dessutom godkänd för M54 motorn tom augusti 2001 så den borde var ett bra val även till en 02 kanske, Finns bla hos Micro. för ca 100 kr litern ibland 75kr. Det finns betydligt flera LL-98 oljor som är godkända av BMW än LL-01. ///MVH Hasso Länk |
|
Helt rätt Dom har en valvoline som är LL från 01 Även nu synpower 5w-30 minns inte men jag tror att det är den som är klassad från 01. |
|
|
Asken: 1500 spänn, är det verkligen inklusive olja och filter? Vad får man för grejer då? Låter ju väldigt billigt, bara oljan kommer ju annars kosta kring 1000 kr? Hasso: Är det den här oljan du menar? Länk Den verkar ju enligt texten inte vara godkänd till någonting? Är kanske denna ett bättre alternativ? Länk //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Länk Går man in i en butik och läser på baksidan så står det att dom är LL klassade. |
|
| För runt hundralappen får man ju ELF´s LL04-olja. | |
|
Vart köper man den då? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Blocket och här på powerbörsen finns det bland annat. ;) | |
|
Ok, ska kolla. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Jag köper oftast på micro då jag har deras kort 10 % tillbaka på allt man handlar Så tar jag med den nästa gång jag handlar. Är egentligen anti mot kort, men det kostar inget så jag finner det smidigt. |
|
|
Vet inte hur detta inlägg kommer se ut då den är inklippt från Excel. Det är i alla fall en prisjämförelse mellan mapodo och micro. Priserna på mapodo är inklusive frakt på € 19,90. Hur man än försöker räkna så får man bättre olja för mindre pengar på Mapodo. :-) 7 lit Mapodo Micro BMW 5w30 780,9 Castrol Edge 0w30 n/a 1474 Castrol Edge Sport 0w40 780,9 1296 Mobil 1 ESP 5W-30 820,8 1216 Castrol SLX Prof. Powerflow 0W-30 n/a 803,52 Valvoline Synpower 5w30 916 Priserna på blocket blev jag inte så imponerad av. Hamnar väldigt nära priserna i butik tyckte jag. Det blir ett mellanled i onödan där tyckte jag. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.