|
|
|
|---|---|
|
Hej hej. Jag undrar vilka oljor jag kan använda till min gamla pärla. Har kollat i manualer, hos BMW och i detta forum. Hittar dock inte det jag söker. BMW var lite luddiga i sina svar. Jag vill alltså byta olja i servo, växellåda och slutväxel. Jag är alltså nyfiken på vilka olika oljetyper som passar i respektive enhet. Manualen hänvisar till oljor som inte längre finns. Är tacksam för så mycket info jag kan få. BMWn är en E34 525i-91 M50 motor, vet tyvärr inte vilken låda Tack för hjälpen Mvh Peter | |
Transocean |
Servo- Pentosin (grön hydraulikolja) Växellåda- Vanlig ATF-olja, jag kör med Biltemas Slutväxel- Castrol XO 75w-90 heter det väl |
|
Tack för svaret. Har dock några frågor. ATF oljan, vilken sort/typ nummer avnvänder du? Det finns ju en uppsjö med oljor med olika viskositeter tex.. Dexron II eller III. Ska man ha hel eller delsyntet. Lådan har ju gått 25000mil så det kanske inte spelar så stor roll då. Mvh Peter |
|
|
Det beror på vilken låda du har, -Vet att när jag kollade nivång på min låda när jag gjorde min oil service så var det beroende på vilken färg det var på en etikett på lådan. På min var det en röd etikett och då skulle dettydligen vara Dextron III i min låda. Kolla på OK s olje guide Länk Den har funkat förr. /Ian |
|
|
Länk Det var tydligen orange etikett. |
|
| Är det inte så att vissa har chf-olja i srvot och vissa har ATF? | |
|
CHF om man har nivåreglering. Själv kör jag LHM i min, då ena dämparen bak är slut och sölar friskt |
|
|
Man behöver inte ha CHF om man har nivåreglering. Min gamla 525 -90 hade CHF men det är inte så vanligt som ATF. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.