|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo det är så här att min 525:a trollar bort kylarvattnet på något vis, märkte det av en slump för några dagar sen när jag skulle till jobbet. Så jag måte fylla på ca 0.5 liter varje morgon när jag ska till jobbet, har kollat oljan och där är det inge vatten som tur är, så vart tar det vägen? Måste finnas någon som vet.. mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" | |
|
Kokas bort? Vita avgaser? Alltid samma förbrukning oavsett körsträcka? Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
| Du har inget läckars på kylarvattenbehållaren? Eller att motorn kokar bort vattnet, precis som gti_charlie säger? | |
|
vita avgaser har jag bara när bilen är kall, och så vitt jag har märkt så är det inte någon skillnad i förbrukningsväg. Och så vitt jag har märkt så syns det inget på behållaren heller, Så jag vet inte, men störande är det.. mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
När motorn är varm: Rusa motorn till minst 4000 r/min och lukta efter glykollukt i avgasröret. Har du extra stort övertryck i kylarsystemet? Kolla om det kommer små bubblor i kylaren. Detta kan vara tecken på att blockpackningen läker eller att toppen är sprucken. Min var sprucken. |
|
|
En halvliter per dag låter mycket, om du inte hittar något spår av läckage under huven eller under bilen så finns en risk att toppackningen läcker in kylarvatten i motorn. när toppackningen läckte på min bil nyligen så rök inte bilen nämnvärt. Lätt att kolla dock, åk förbi en verkstad eller bilprovningen och be dom kolla efter hc i kylarvattnet. på min så gav mätaren inget utslag om man inte varvade bilen lite, samma sak för min kollega med samma bil. Lycka till ! 528 patrik |
|
|
Hade samma problem med min, vatten som försvann, bytte termostathus, termostat, vattenpump, hittade en mycket liten spricka i termostathuset. Jag antog att vattnet försvann där igenom, inte haft några bekymmer efter bytet. |
|
|
Går motorn på alla cylindrar och normalt i övrigt? Isf ingen risk att du förlorar vattnet ut genom avgassystemet osv. Det är lite trist att många fortfarande hävdar att vatten/glykol kan passera (som ånga) genom ett förbränningsrum med 700-900°C eller mera och sedan komma ut där bak som vattenånga eller glykollukt. Det beror inte på kylvätska när det ryker vitt ur avgasröret, det beror på kondensvatten i bakre delarna av rör och inne i dämparna. Däremot kommer en blåst eller sprucken packning eller sprucket topplock att ge övertryck pga förbränningsgaserna ut i kylsystemet som lätt går att detektera vid en HC-mätning i kylsystemets påfyllning. Det är ganska säkert en liten läcka i systemet, oftast sprucken slang eller läckage vid vattenpumpen eller termostathuset. Det kan vara svårt eller omöjligt att se uppifrån vid stillastående och det utsipprande vattnet torkar relativt snabbt på den varma motorn. Dock brukar det blir färgrester av glykol i vissa fall, har du kollat underifrån på motorn? FP |
|
|
Jag har också problem med att det förvinner små mängder kylarvätska. Jag får fylla på en deciliter i veckan ungefär. Jag har sett att det ligger lite kylarvätska på botten under motorn på det där plastskyddet i underredet. Jag antar att det är nån slang, kylaren, expansionskärlet eller nivåsensorn i expansionskärlet. Hoppas verkligen inte det är något fel på topplockspackningen .... |
|
|
tack för alla svar. Så här ligger det till att jag bytte topplocks packning för inte alls så länge sen, för då hade jag ett j*vligt övertryck i systemet, och det luktar inte alls illa ut expansionskärlet som det gjorde då, så jag skulle mera tro på att det är någon form av läckage i någon slang eller i termostathuset som många av er har sagt. Och motorn går klockrent så den borde ju inte ta in nå vatten, har inte sett något på oljan iaf. mvh jonas ------------------------- "En bra förare får aldrig möte i en kurva" |
|
|
Vatten som ev. går in i motorns förbränningsrum, alternativt förbränningsgaser ut i kylvattnet, hamnar ju inte i oljan. Däremot om en vattenkanal via trasig packning kommer i kontakt med en oljekanal, vilket är mera ovanligt, kan göra att det kan rinna in lite vid stillastående. Även oljetrycket är flera gånger högre än vattentrycket, det skulle finnas olja i vattnet när motorn snurrat en stund osv. Jag tror mera på vanligt läckage nånstans. FP |
|
| En liten läcka kan vara svår att se då kylvätskan dunstar utanpå t.ex en varm kylare. Då kranvatten innehåller en del kalk kan ett tips vara att uppmärksamma kalkavlagringar som syns ganska bra på svart plast. | |
|
Ska du kolla efter glykollukt från avgaserna så gör det direkt när du startar bilen efter att den stått stilla t.ex. över natten. Annars blir det som folke skriver, övertryck och avgaser hamnar i vattnet istället. Både min 325a och 735a läcker en del, har inte hittat exakt läckage, väldigt svårt att hitta, men det lutar åt att byta kylare i båda bilarna. //Simon |
|
|
Hade samma, helt omöjligt att se varifrån det läckte. Efter veckor av letande visade det sig vara en ytterst liten spricka i kylarens övre anslutning (plast). |
|
| Jag har en fråga till Folke. Jag har vid fyra tillfällen råkat ut för brustna topplockpackningar i mitt bilburna liv, tre gånger med BMW och en gång med en gammal Peugout 504. Varje gång har det resulterat i enorma vita ångmoln ur avgasröret, i fallet med Peggan så trodde vi alla i bilen att Lytsen dimman lagt sig över småländska höglandet när vi fastnat i en kö, vi såg inte ut genom rutorna! Detta måste väl i alla fall bero på att kylvattnet passerat förbränningsummen och förångats till denna dimma?? | |
|
Absolut. Men inte med full förbränning samtidigt, men om motorn dör helt eller delvis på aktuell cylinder så kan säkert vätska passera, då blir det heller inte förbränningstryck runt 40-50 bar som pressar vätskan andra vägen osv. Eller du menar att kylvätska på 0-2 bar skulle pressas in i ett mottryck som är 10-tals gånger högre? Det finns andra exempel på motorer som medvetet använder vatten i förbränningsrummet för att sänka temperaturen lite och höja fyllningsgraden osv. Inte ovanligt på vissa marinmotorer osv, SAAB använde detta också på sina tidiga turbomaskiner. Jag lovar dig, det ryker inget extra om dessa. FP |
|
|
Angående vatten i oljan och olja i vattnet så kan man få enbart vatten i oljan om topplockspacningen brister mellan en vattenkanal och en returoljekanal, för då är vattnets tryck hela tiden högre än oljans tryck. Sedan har vi väl diskuterat tidigare att under insugningstakten vinner kylsystemtrycket över trycket i cylindern, så det kan nog sippra någon enstaka droppe åt det hållet även om motorn går, men ryker gör det ju inte. |
|
|
Stämmer. Men tiden som det är undertryck ifh kompression, förbränning och utblås är mindre än förhållandet 1:3, och då är så att säga kanalen renblåst åt andra hållet. Det blir inte mycket som hinner rinna till eller hur? FP |
|
| Det jag vill ha sagt är att varje gång jag råkat ut för topppacknings haveri så har jag fått indikationen genom att det ryker vitt ur avgasröret även när motorn är varm. Den sista gången nu i somras så såg jag det faktiskt först på att tempmätaren steg, kollade backspegeln, lång vit rökstrimma efter bilen, tog mig ur bilkön jag befann mig i, stannade bilen och slog av tändningen, öppnade huven och kollade oljelocket och stickan, alldeles gräddigt, skruvade av toppen och fann en sprucken packningen. Detta var andra gången på den BMW:n och den hade gått 40000 mil så jag skrotade den och köpte e39:an istället. Nu väntar jag bara på nästa gång, har utvecklat topplockspackningsångest, kollar olja och vatten oftare än jag byter kalsonger!! | |
| Folke, den tanken har slagit mig med. Mycket troligt att vattnet är bortföst på behörigt avstånd så att det aldrig hinner sugas in under insugstakten. | |
|
Tjena Qewken. Kolla packningen som sitter på spjällhuset där det är anslutet 2 slangar. Denna packning hade pajat på frugans ix. Det var klurigt som f-n att hitta, eftersom det bara läckte när motorn gick och dessutom på undersidan. Hennes e30 ix och din 525:a har samma motor. Mvh Danne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.