AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.038

Skillnader mellan sedan & touring E34

Undrar om det finns några speciella skillnader mellan dessa två? Ifall vägegenskaperna är annorlunda? Någon som är mer över/understyrd, mer nervös m.m? Sedan också om touringen är något märkbart bullrigare? Vet ju att sedaner i regel är tystare, men tänkte höra lite vad ni anser. Sedan om någon är dyrare att äga? Kan ju inte tänka mig detta, men man vet ju aldrig. Värre saker har ju hänt. Ja, vill veta lite smått och gott om skillnaderna mellan dem.

Mvh/Niklas
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Ja, touring-en bullrar lite mera än sedan, men inte irriterande mycket.
E34-touringen är definitivt MYCKET tystare än en 70-tals volvo 245:a.
Kan inte jämföra vägegenskaperna. Min touring är en IX, och den har ju bättre
vägegenskaper än brorsans sedan pga. 4-hjulsdriften.
En sak som kan bli dyrare med en touring är att man måste byta den lätt-ruttnande
bakluckan.

Mvh
/FB
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Innan jag köpte min touring hade jag en 525 -90 sedan o då ville jag inte ha en touring men kan inte påstå att det bullrar mer i den. Mer resonans isf...
Touringen är tyngre, sänkt bara fram med 30mm mot sedanens 60/40 o har nivåreglering, ligger bättre i svängar men när det är halt så är den inte lika roligt.
Bakluckan kan ju variera från bil till bil, min är helt fri från rosten än så länge men det lär dyka upp till våren...

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag upplever min 530 sedan som ganska mycket tystare och framför allt mer gedigen än min 540 touring. Allt är förstås relativt men mycket i bagaget på en touring är gjort av material med klart sämre kvalitet än resten av bilen. Mycket billig hårdplast, som i bakluckan och insynskyddet. Källor till störande missljud! Undvik touring med dubbeltaklucka om du kan, dubbeltakluckan är en annan källa till missljud.
Touringen känns lite klumpigare och mer baktung på vägen. Inget som stör, en E34 är en sällsynt välbalanserad bil, både som sedan och touring.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Många bra svar och det tackar jag för! Får se vilken det blir sedan när det blir aktuellt. Kombi är ju aldrig fel, men å andra sidan är en sedan mer ombonad och mysigare att åka i. Jaja, än är valet inte gjort. Mer åsikter och kommentarer!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.