|
|
|
|---|---|
|
Jo jag undrar om det är någon idé att köra på den castrol TWS 10W60 oljan i bilen i sommar. Bilen kommer att gå ganska hårt på ett "bra" sätt iaf. Förhoppningsvis lite bana. Eller är det "overkill" ? Billy aka Fantômas | |
|
Utan att veta något specifikt om din motortyp osv. Grundreglerna är: 1. Kall motor - Alla oljor är för tjocka -> Så lågt Wtal som möjligt t.ex 0W. 2. Varm motor - välj viskositet så att du har 10psi oljetryck/1000 varv för din körning. Oljetrycket skall följa varvet, 1000 -10psi, 3000-30 psi, 5000-50 psi. Vid normal körning och 80gradig olja kanske detta ger en 30-olja. Vid bankörning och betydligt varmare olja kanske du behöver 50 olja. En syntetolja av god kvalitet är ju alltid bra. Läste bra oljetråd på m5board med dessa regler. Kom ihåg, det är oljeflöde som smörjer inte oljetryck. Länk |
|
|
Ok , men altså det är ingen annan 535ägare som kör den oljan i sin bil ? Billy aka Fantômas |
|
| Det låter lite overkill med den oljan för en vanlig M30 | |
| Ska den gå hårt är det alltid en fördel med en tjock olja på sommaren, TWS är framtagen för att ha god vidhäftningsförmåga vid hård körning så varför inte, har den själv i min M30 motor. | |
|
Jo har resonerat lite så själv också... Körde ju själv på tws oljan i min alpina b10 3,5 jag hade för några år sedan. Billy aka Fantômas |
|
| Mjo förvisso det skadar inte men nu talar vi om en motor som kostar runt 4 papp beg :P Vet iförsig inte vad billy gjort med sin. Den oljan är iaf inte billig. | |
|
Den motorn är nästan original ;) Billy aka Fantômas |
|
|
TWS har exceptionellt bra tätande och smörjande egenskaper, vintertid är den för tjock (men du kan alltid tappa ur den och spara till nästa sommar om du inte hinner köra mer än ca. 1000 mil i sommar, moderna äkta helsyntetiska oljor håller minimum 2-3000 mil...). Mvh |
|
|
Billig TWS, frakten kan kosta rätt mycket däremot om man inte beställer nära maxmängden; ca. 24 liter: Länk Du kan ju alltid beställa vinterolja därifrån samtidigt, t.e.x.: Länk Mvh |
|
|
Tja...jag kör iaf min M535:a med ok/q8 formula excel 5W/40(helsynt) sedan ganska lång tid tillbaka och visserligen kör jag aldrig på bana, men har aldrig märkt av något negativt med den oljan mht slitage.. Byter filter+olja regelbundet och oftare än nödvändigt enligt somliga.. Men prova gärna....så får vi andra veta efter "något år eller så" om det gick ;) Skämt o sido..motorn pallar ju garanterat med TWS oljan om du som sagts tidigare bara kör den på sommaren.Men se till att oljeröret som smörjer kamaxeln sitter "på plats" och är rent,vanlig orsak till nedgången kamaxel på din motor som du säkert vet redan+kolla ventilspelet när du nu ska köra "hårt"...EXTREMT viktigt med rätt spel>>>0.30 kall insug avgas(jag skulle inte rekommendera att köra på mindre spel än så när nu motorn kommer att "gå hårt") .. JAG kör med spel 0.25,men jag har troligen en lite annan "körprofil" än vad du kommer att ha.. Mvh Janne. |
|
|
Hehe tack för alla kommentarer. Nu låter det som om jag kommer piska helvetet ur denna bil så är ju inte riktigt fallet , dock kommer hon att få bekänna färg fast på ett bra sätt mao varmkörd mm och givetvis med rätt ventilspel... Annars så kan det bli att man kör med Swedols 5w40 helsyntet olja vilket för ovrigt är exakt samma olja som du janne t kör på (ok/q8) oljan. PÅ swedol kostar den 221 kr / 4 liter... Det har jag fått veta av en "farbror" som har jobbat med att testa oljor. Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.