|
|
|
|---|---|
|
hej lite krångel med min 328 e36 från 96.. Har varit inne med den på lite service för att fått lite ny olja,filter och tändstift även datorn blev nollad.. Efter detta nej jag står vi rödljusen så börja varvnålen å gå upp och ner ner å upp grisen gal i jaja ni vet hur den låten går, plus att bilen baktänder lite.. undrar va det kan bero på?? | |
| boggar den och vill dö för att i nästa ögonblick varva upp. och håller på så på tomgång? | |
|
Lambdasond , |
|
|
nej det vill inte dö men det är som att den ligger och småskjuter lite, killen som bytte tändstiften åt mig sa att dom tyckte det luktade lite bränt om en (tändspole eller tändhatt) tror det var 6'e cylindern.. blev besviken för billen gick kanon innan jag var inne med den på service.. en annan kille sa att det kunde bero på mitt 2,5"avgassystem att det var överdimentionerat ehh NOT, men den grabben låsades jag inte ens höra.. |
|
| Kollat att alla luftslangar sitter som de ska? Kan vara någon som är dålig. | |
|
Prova att: När bilen står på tomgång dra ut kontakten till EN tändspole i taget och lyssna efter någon skillnad, om du hör skillnad i motorljud sätt tillbaks kontakten och dra ut nästa. Märker du ingen skillnad = kass tändspole. Dra av gummit som som omger tändspolens nedre del mot tändstiftet och titta så att den inte är knäckt eller skadad nr 3 Länk Om det är fel på lambdasonden så kan man mäta upp den: Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen. Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C. Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V) Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas Dra ur kantakten till lmm när bilen står på tomgång, om du inte hör någon skillnad = kass lmm. Allså lmm går redan på ett backup program. Spraya med lite startgas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.