AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
893

Bränslepumpen viner...

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Paranoid mot alla former av oidentifierade missljud som jag är måste jag fråga följande: Har upptäckt att bränslepumpen (vid tanken) börjat låta på ett sätt som jag inte känner igen sedan förut (svårt att säga säkert med ljud som man tycker helt plötsligt bara finns där, kan ju iofs ha funnits förut....) Det är ett ganska högfrekvent vinande ljud som ändras med varvtalet... Hörs ganska tydligt i kupén. Håller den på att packa ihop? Dyr? Besvärlig att byta? Ska ut på långresa snart och vill ogärna bli stående i obygden nånstans (vilket jag blev på förra resan pga ett brustet generatorfäste. "Bonden" som svetsade ihop det visste minsann att ta ut "Stockholmspris" av en strandsatt 08:a :-)

Tacksam för hjälp!

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mest troligt är huvudbränslepumpen lite sliten.Kan oxå vara pumpen i tanken,om du nu har en sådan??(har dock för mig att 518 INTE har en dylik)
Du kan kanske ändå byta bränslefiltret först för att radera ut den möjliga felkällan.
Jag körde med min f.d.518i E28 trots det i ett par år med vinandet utan att bli stående.
Jag skulle iaf för att vara på säkra sidan byta pumpen innan långresan..(men som sagt börja med filtret).
Kostnad för bränslepumpen: ca 1500kr(ej original)
Inte svår att byta ,dock lite bökigt(man måste ju under bilen).

Mvh Janne.

Jag hade samma problem på min, men det försvann inte trots att jag bytte bränslepump. Däremot försvann det när jag bytte bränslefilter, förstår inte varför, men tipset är ändå att byta filter först.
3000 spänn i onödan för min del :-(
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Bränslefiltret byttes för ca 300 mil sedan, så det borde det väl inte vara (hoppas jag). Vinandet kommer helt klart från trakten av baklucka/tank så något annat måste ju sitta där som surrar... Tack för tipsen iaf! Jag ska försöka lokalisera lite mer axakt var ljudet kommer ifrån.

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.