AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.288

Broms ligger an (som fan) efter längre parkering

sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Efter en längre parkering (t.ex. över en helg) så ligger bromsen an på min 320-03, ungefär som att jag har dragit åt handbromsen. Om man gasar på lite extra så släpper det med en brak... Vad kan det vara? Bilen var f.ö. nytvättad, ifall det kan vara en anledning.

Det händer även att det gnisslar emellanåt när jag kör iväg...

Jag vet att klossarna är relativt nybytta på bilen. Vad kan det vara, och isf, vad kommer det kosta mig...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ta en tur och bromsa skivorna torra efter tvätt så slipper du fenomenet som troligen är att beläggen sitter fast med lite ytrost mot skivorna.
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Om man nu skulle låta bilen stå en längre tid. Finns det risk att skivorna rostar ihop?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det skall ju vara en riktigt långtida parkering utomhus då (många månader), men visst kan det bli rejält med rost efter ett tag.
sp
100
sparrow prince
Ingen BMW just nu
Vad jag vet så har det hänt två gånger, första gången så var den inte nytvättad, dock så hade det regnat ordentligt innan jag parkerade den.

Den andra gången nu idag då. Och båda gångerna så var högra bakhjulet bromsat.

Är det så som Anders skriver är det skönt, men det känns ändå som att det är nått som inte är helt hundra med bromsarna. Jag menar, hur mycket kan det hinna rosta över en helg, med tanke på att bromsarna ligger så mycket som dom faktiskt gör...

Hela bilen gungade utan att den rörde sig, jag var tvungen att gasa till hyfsat ordentligt för att komma loss.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Titta på skivorna 1-2 timmar efter att du spolat vatten på dom, skall du se ung. hur fort ytrost kan uppstå :). Det brukar klibba fast ganska bra, men om det inte kärvar och går tungt efter att det släppt och bilen har fått rulla en bit är det nog ingen fara.
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag tippar på att det är en handbromsvajer som kärvar.
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
Jag tror som JONTEP att det är en kärvande handbromsvajer och/eller kärvande bromsbackar i trummorna (handbromsen påverkar inte skivbromsen bak).

Anders-72
525i Touring -01
Nej, handbromsen påverkar inte skivbromsen, det är korrekt. Men det är inte ovanligt att skivbromsbeläggen fastnar vid parkering p.g.a ytrost även om bromsen är opåverkad så att säga. Det har jag erfarit med flera bilar, utan att jag använt handbromsen över huvud taget.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag instämmer med Anders om detta.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.