AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
761

Bakluckan går inte igen på min 530iA Touring -94.

ad
20
addo
530iA Touring -94
Hejsan

Färsk på detta forum (och med BMW för den delen). Har läst och sökt bland inläggen. Vilket kanonställe!

Hursomhelst, bakluckan på min bil "låser inte" eller hur man ska säga, den går igen hela vägen men är inte fast.

När jag med öppen lucka trycker upp själva "låsgrejen" för hand så klickar den fast där och släpper/öppnar även när jag trycker in bakluckehandtaget/knappen. Det är precis som om den inte kommer hela vägen ner mot låsstaget eller vad det heter när jag försöker stänga luckan?

Har använt sökfunktionen och antar att det kan vara en fjäder som tydligen ska sitta i låset som behöver bytas. Nyckeln fungerar inte i bakluckan verkar det som, har tagit i så mycket som jag vågar utan att det rubbas. Kanske värt att byta hela låset? Vad kostar en sån operation? Lätt att göra själv?

Vore tacksam för teorier eller om ni tror att jag ska gå direkt på att skruva ur låset och kolla den fjädern. Har läst mig till att man tydligen ska kunna skruva ur det relativt enkelt genom att ta bort kåpan på bakluckan och så ska det vara tre skruvar som man lossar.

Jaja, tack för att ni orkade läsa såhär långt och om ni har några idéer så dela gärna med er.

Jag har liknande problem på min 518 Touring av och till. Problemet kan vara att "låsgrejen" inte hinner greppa tag innan luckan studsar tillbaka. Testa att stänga luckan med en dörr öppen. Då byggs inte något lufttryck upp inne i bilen som håller emot. Om det fungerar då så hjälper det kanske att smörja med 5.56 eller WD40 för att låset ska reagera snabbare. Annars kanske det går att justera låset något. Har inte testat detta själv eftersom jag inte haft så stora problem.
När det gäller själva låset så är mitt tips även i detta fall 5.56 eller WD40 i riklig mängd i låset samt försiktig "uppmjukning" med nyckeln i låset. Det kan hjälpa om inte låset är totalt ihopgeggat av smuts och korrosion.
ad
20
addo
530iA Touring -94
Tack för tipsen! Ska testa detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.