AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
909

antal frågor 318is Coupé -93

fråga 1: (tomgång) Tomgången ballade tidigare i kväll ur totalt. Bilen startade som vanligt och hade stabil tomgång och jag körde iväg. Men när jag körde på 30 vägen ut från villa området där jag bor så börjar den likssom känguru skutta. jag trycker in kopplingen och stannar. Nu pendlar tomgången mellan 1300 och 200 varv. Den går ner så att den är jättenära att dö och sedan upp o sedan ner. Eften en stund lugnade det ner sej och jag körde iväg. Sedan när jag ska parkera bilen hemma igen efter att ha kört ca 3 mil så börjar den igen. Vad kan detta bero på, har tidigare pendlat ytterst lite på tomgång och då bara vid kallstart och 10- grader. Ska väll också säga att bilen går felfritt i motorn annars .

Fråga 2: (passagerar stol) För att få in folk i baksätet på bilen får man ju dra upp spaken på sidan av stolen. Häromdan klickade det till när jag gjorde detta och nu är spaken helt lealös. Kan tänka mej att det sitter en vajer som går ner till nån enklare lås mekanism ner vid golvet på baksidan stolen. Om denna vajer gått av, hur kommer man då in i stolsryggen utan att riva rönder hela stolen ?

Fråga 3: (värme/klimatanl) Det finns dubbla värmereglage på instrument panelen. 2 graderade rattar där man kan välja temp från 16-28 grader eller något sånt (en till förar och en till passagerar sidan). När jag vrider på dessa så händer absolut ingenting. Jag reglerar istället temperaturen med en annan ratt som sitter under mittersta luft intaget. Tilläggas ska väl att Ac:n inte fungerar. Men frågan är varför det fins dubbla reglage och varför dom 2 till klimat anläggningen inte fungerar.

Om man bortser från detta så är min BMW i mycket gott skick. Ingen rost och har gått mycket bra i motorn tills ikväll då tomgången ballade ur. Jag är mycket tacksam för svar då jag vill hålla min älskade bil i fint skick. Mest orolig är jag över tomgången :(
Ber om ursäkt för felstavningar och om det är dåligt formulerat så du inte förstår så får du fråga :) Tack på förhand för svaren som jag hoppas ska välla in ;) // Albin
Ma
62
Mad Jock
318is -93

instabil tomgång hade jag nyligen (318iS ´93). Jag gjorde rent tomgångsventilen med WD40. På M42 motorn är tomgångsventilen lätt att komma åt och ta av och även sätta tillbaks. I mitt fall visade sig att det var även ett stort hål i gummibälgen som sitter mellan luftmassamätaren och insuget. Need For Speed i Malmö hittade hålet och satt dit en ny gummibälg. Tomgången blev stabiilt efteråt.

Lambasonden kan även vara boven men det är enklast och billigast att prova med rengöring av tomgångsventilen först och att kolla efter tjuvluft t.ex. gummibälgen som jag nämde. Söka efter tråd om tomgångsventilen
Tack för så snabbt svar! Var nånstans sitter ventilen och hur ser den ut ? Jag är ingen kung på bilar som du säkert förstår ;)
Ma
62
Mad Jock
318is -93

Länk

Tomgångsventilen sitter där inringat i rött. Detta är inte en M42 motor men tomgångsventilen sitter på ungefär samma plats rätt så lätt tillgängligt. Man lossa de två gummi slangarna bara och den klamra som håller hela ventilen fast motorn och sen kan man ta hem den och sprayer med WD40 och peta rent med topsar. Man ser ventilen tydligt
Ma
62
Mad Jock
318is -93

Hittade två sidor (länkar) här:

Länk

bild 7 och 8 bara för att se hur ventilen ser ut.

och även

Länk

kan också vara av intresse.

På M42 motorn som 318is har är det inte alls så krångligt att komma åt tomgångsventilen. Man behöver inte ta loss insuget eller någonting, bara själva ventilen. Enkelt. Användar lite diskmedel på insidan av slangarna då är det lättare att få på slangarna på plats när man sätta tillbaks ventilen
Fruktansvärt bra beskrivet i den översta länken! Stort tack
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.