AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
789

Första bilköpet: 318/320/325/***?

Hejsan, är ny på sidan och nybörjare vad det gäller bilar :)

Fått ett väldigt sug efter bil på sistone och har 20 000kr att spendera på en också.

Har kollat runt på blocket bland alla möjliga bilar men måste säga att för pengarna jag har och alla bilar för det priset så ligger ju BMW-bilarna högst upp på listan. Inte bara att det är motor med bakhjulsdrift utan dom är helt enkelt snyggast också!

Tittat en hel del på 320i bilar från 91- framåt och hittade en som jag tyckte verkade trevlig. Länk

Nu när jag tittade idag så hittade jag en 325,Länk Dock utan bild..

Några åsikter om dessa bilar jag hittat? Lite allmän info om 320 och 325 från dessa år hade varit toppen. Gärna av någon som köpt en eller har en själv!

Tack på förhand

Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Lite allmänt kan du få genom att kolla begagnatguiden som finns.
Länk

Tyvärr tror jag de kan vara ganska svårt att hitta en bil för 20tkr i bra skick.
Hoppas verkligen jag kan lyckas dock. Nu när jag börjat spana in dessa modeller så finns det ingen annan bil jag vill ha!

Tack för tipset..

17000 mil på en 17 år gammal 320i låter suspekt..... Import 01. Var vaken på skruvade mätare. Vet att jag inte ska såga en bil jag aldrig sett själv.....men 320i är ju helt klart en bruksbil. Så att den skulle "snitta" 1000 mil om året måste jag säga låter tveksamt. Dom bilar som rullar så lite under så lång period är ju på gränsen till entusiastkörda eller i varje fall bara körda på sommarhalvåren o.s.v

Har en polare som äger en identisk (nästan) bil. fast en 98. Den har gått 15500 ärliga mil. Men som sagt tror jag det är svårt att hitta bättre för dom pengarna du vill lägga. Skule tippa att en sådan bil borde rullat minst 25000 mil.

I övrigt tycker jag bilen SER bra ut på bilderna och ska du lägga 20000:- kanske det inte spelar någon roll att bilen förmodligen är mixtrad med. Skicket avgör när du ska köpa en bil med så många mil. Det finns säkert bilar som rullat 25000 mil som är mycket fräschare än bilar som rullat hälften.

Lycka till med köpet i alla fall.....

Vad gäller annonser utan bild uttalar jag mig inte om. När jag letar bil på nätet kollar jag inte på annonser utan bild. Ska man sälja en bil på ett seriöst sätt ser man väl till att ha ett foto på den i alla fall....

M.V.H
Dennis
Läste igenom annonsen på 325:an....säljaren verkar ju i alla fall vara ärlig. Maila honom för att få lite bilder. 325:an är ju också betydligt roligare än 320:n...Svart är ju också en snygg färg.
Hade utan tvekan satsat på en e30 318 is, roligare bil för den pengen är svårt att hitta! Slå till, annars gör jag det... =)

Länk
Dennish,

Jo jag får hålla med om att det låter lite bra för att vara sant med 320an.. Kollade ju upp den på vägverkets hemsida också och det va en import 2001 som du sa. Den ser dock fin ut på bild tycker jag. Är lite mer sugen på den "nya" 3 serien är den före -91 eller när det nu var dom började med den.

325an får jag nog ta o ringa om iallafalll.. mailade för någon dag sedan, det är ju ett måste att få se bilder på bilen man ska åka 20 mil o kolla på innan man gör det och jag håller med dig, jag går inte ens in på annonser som inte har bild i vanliga fall, det känns oseriöst. Men jag finslipade min sökning på en 325a och fick upp denna. Jag måste säga att den låter inte så pjåkig i annonsen.
Jag tycker det är ett plus med större motor så 325an ligger närmare hjärtat än 320an.

tvesovla,

Jag får bara ta o gratulera till din nya bil isåfall..:D

Ne jag tycker den äldre 3 serien ser rätt trevlig ut också men har fastnat för den nyare.

Är 5-serien från samma årtal något att ha? tycker man ser hur många 518/520/525 som hellst som folk vill bli av med för skitpriser. Jag har bara tänkt att den är för stor för mig, men det finns kanske riktiga kap man kan göra.

Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Hade satsat på 325an istället för 320n direkt.

5-serien du menar är nog E34an?
Min far köpte en 530 med en 540 motor i förra året där karossen hade rullat 15k och motorn under 10k, Fick bilen för 25k :D Så nog finns där fynd att göra..

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
körde 30k mil med min 525 e34 så nog är det en bra bil, men riktigt lika rolig som 3-serien är den inte. Däremot väldigt bekväm och känns väl ihopskruvad.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Tack för alla svar!

Jag tror jag ska satsa på att hitta en 325a om ni inte tror det är omöjligt att hitta en bil som funkar för ett pris runt 20k..

Drar inte 5-serien mer bensin då?(e34)

Man har nog lite mer skoj med en 3 serie än 5 serien.. Men den ser riktigt skön ut att åka i.. Långfärdsbil!

Finns det några fel som man förmodligen inte kan hitta när man kollar på bilen innan köp? Några fel som kan kosta skjortan? Läst litegrann och hört mycket om det där med bussningar.. Kan man märka sånt genom att testköra bilen?

Du kommer nog inte hitta en 325 i toppskick men det är ju värt att försöka.
Förbrukningen skilljer absolut inte mycket mellan 3 och 5-serien, inte så att det ska avgöra vilken bil du köper.
Är bussningarna i bakvagnen slut brukar det ofta rendera i att bilen känns lite vinglig och "klonkar" ofta vid gaspådrag tex.

Själv hade jag lagt 20k på en E30 som tvesovla skriver. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.