AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.594

Tre små barn + två vuxna i e61

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag börjar oroa mig för att bilen är för liten...vi har tre barn. Om ett par månader kommer det att se ut såhär:

Ett barn bakåtvänt i framsätet. Två framåtvända i baksätet. Plus en vuxen i baksätet. Plus en vuxen bakom ratten.

Fråga: Får vi plats? E61 är bred i baksätet men själva sittytan, där barnstolarna ska vara, är ganska smal. Jag hade tänkt sätta barnen jämte varandra, för att slippa ha en vuxen i mitten. Funkar det?

Och, om det inte funkar, vet någon om X5 har bredare "effektiv" sittyta bak?

Martin

Min bil:
Länk
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tycker att utrymmet innanför hjulhusen i baksätet på E60 är i minsta laget för 2 barnstolar och en vuxen! Det är MYCKET svårt att ha en barnstol och två barnkuddar i baksätet, men om din fru är slank om baken går det väl om du inte ska på en Europasemester.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Tre barn i barnstolar i en normal bil blir nog alltid trångt, E61 är ju inte den minsta bilen i baksätet precis, så är du rädd att den skulle vara för liten återstår nog bara att skaffa en med tre sätesrader.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag hade bakåtvänd + framåtvänd i baksätet på min Audi S8, visserligen har min fru fet röv, men även min nätta bak hade väldigt svårt att få plats mellan dem. Vad två bakåtvända stolar hade inneburit för en omfångsrik bakdel vill jag inte en spekulera om. :)
Jag gissar att baksätet i E61 är minst 10 cm smalare än i Audin, så jag rekommenderar inte detta.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej tegel.

Har i princip provat din kombination.
Vi har 2 barn framåtvända i baksätet och 2 vuxna fram. Under en färd var vi ytterligare en vuxen till som satt i mitten bak. Detta gick men är väl ingenting som kan rekommenderas för en längre körning. Personen ifråga är lång (ca 1,90) och han fick plats. Tror att det skulle gå bättre om man valde så smala barnstolar som möjligt. Däremot så tror jag att det skulle gå mycket bättre ifall någon av barnen kunde sitta på en kudde istället då den inte tar lika mycket utrymme.

/Mården.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Shit. Jag får helt enkelt prova men jag har ångest redan.

Tanken är att ha de två framåtvända stolarna bredvid varann i baksätet så att den vuxna personen kan sitta på en ytterplats.

Och att det ska funka längre sträckor.

Problemet med e61: bilen är bred bak men sätet är designat så att sitsarna är placerade långt in i bilen. Resultat: massa plats för två mjuka personer men svårt att få in fler än två hårda prylar som ska sitta rakt. Som barnstolar.

Mått från "hjulhussöm" till "hjulhussöm": 102 cm. Honda FR-V: 120 cm. Land Rover Discovery: 116 cm. 102 cm är ungefär som en bil i golfklassen.

Någon som vet om X5 (förra generationen) är effektivt bredare? Vill inte köpa buss för att kunna åka på semester.

/Martin

Min bil:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.