|
|
|
|---|---|
|
Har fruktansvärd rattfrossa när jag bromsar, bilen hade stått ganska länge och skivorna var rejält rostiga när jag köpte den. Har provat att bromsa ordentligt upprepade gånger, fungerade perfekt, all rost försvann och skakningarna i ratten försvann. Men efter ett par veckors normal körning har skakningarna kommit tillbaka. Så frågan är, skall jag svarva skivorna eller köpa nya? Kanske skall tillägga att skakningarna är värst när man bromsar nätt, trycker man till lite hårdare vibrerar det mindre. Fredrik M - Z3 2.8 | |
Deliq |
Kärvande bromsar, kanske ? M V H // Deliq |
|
Nej det tror jag inte, det är inga problem att rulla bilen. Den bromsar rakt och fint, förutom att det skakar rejält i ratten. Man ser även att de rostar väldigt ojämnt efter en tvätt, på vissa ställen är de fortfarande blanka medan på andra blir de rejält bruna. Har ungefär samma mönster på skivorna även när de inte är rostbruna, fast då som en blånad i metallen, de blev kanske för varma efter 10 inbromsningar från 150 knyck, direkt efteråt körde jag 4 mil utan att röra bromsen. Så svarva eller nya, det är frågan. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
| Om dom inte är speciellt slitna i övrigt kan du ju lika gärna svarva dom. Såvida du inte älskar att bränna pengar för då skall du köpa nytt... | |
|
Jag anser dock att till en såpass ny och motorkraftig,rolig vagn så monterar du såklart nya skivor. Ingenting att spara på. Mvh Janne. |
|
|
Du kan i vissa fall få bort vibrationerna genom att utföra långa bromsningar på motorvägen. Kraftiga, korta bromsningar kan leda till mer vibrationer vid bromsning. Det är inte alltid detta funkar men det är bara att försöka... who dares wins... |
|
|
Jag tror jag testar Uhlmann's förslag, kraftiga korta inbromsningar gav som sagt mer vibrationer. Jag har ju inget att förlora. Annars får det bli svarvning... Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Tack för tipsen!! =) Fredrik M - Z3 2.8 |
|
| Janne T, säljer du bromsskivor eller? | |
BBrahme |
Har haft samma problem, visade sig att det var oken som mer eller mindre var fast beckade/rostade |
|
Hmmm, får kolla dem oxå. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Bor du i närheten av Stockholm kan jag rekomendera Broms och toppservice i Segeltorp. Mkt seriösa och bra jobb. De som kan, kör. De andra putsar.... |
|
|
Blixten! Hela tiden ;) Skämt o sido så TROR jag inte dem är så svinigt dyra.. Kanske har fel iom att jag lever med 80-tals BMW,där delarna faktiskt är riktigt billiga.. Och att delarna finns "överallt". Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.