AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.552

Stänkskydd E39 - måste man borra bort nitarna?

Sida 1 av 2
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hej

Köpte ett par stänkskydd som jag tänkte jag skulle montera själv. Mötte dock problem ganska fort när det visade sig att innerskärmen var monterad med nitar, inte skruv.

Måste man borra bort nitarna eller finns det något enklare sätt? (Har nog inte tillräckligt bra grejer för att göra det nämligen)

Någon som vet vad BMW tar för att montera stänkskydden om man inte orkar själv? Väntetid för att få tid?

(Ska ringa BMW på måndag men tänkte kolla om någon gjort samma manöver själv tidigare eller fått dem monterade av BMW i efterhand)

MVH

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
nitad?!?!?! skall bara sitta skruvade så väl fram som bak om inte nån händig/lat mekaniker varit framme..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Monterade stänkskydd för ngn månad sedan.
Fick borra bort 3 nitar på varje sida. Var ganska enkelt att montera.

Lycka till!
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
De sitter original (enligt bruksanvisning) med nitar så det är nog ingen hemmamekaniker som är framme. Synd det, för skruvar hade ju varit betydligt enklare.

Eftersom jag bor i lägenhet måste jag använda trådlös borrmaskin och den som jag har är nog för slö för att orka borra bort nitar. Det får bli ett samtal till BMW för att höra vad de tar för montering.

Sura pengar att betala dock

//Lövet

Då har nån "hemma mekare" varit på min för där var ALLT skruvat (iof en -97)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Mina nitar var av aluminium. Det går alldeles utmärkt med en batteridriven maskin. Borra endast bort skallen lite försiktigt med ett 5-6mm borr.
Ha gärna lite tunnflytande rostskyddsmedel till hands när du monterat clipsen.

Mvh Håkan
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
När jag borrar bort skallen, var tar resten av niten vägen då? Åker den in i innerskärmen någonstans? För niten ser ju ut som en pinne med en hylsa bakom. Om jag bara borrar bort huvudet så måste ju resten försvinna någonstans? Hur får jag bort det?

För niten som ska in istället består ju dels av en pinne men också av en gängad hylsa som är det som fäster mot skärmen.

Tyvärr har jag ingen bild som visar hur det ser ut men om du har monterat så kommer du säkert ihåg.

//Lövet

Bu
63
Bulan2
523i -98
Blir det risk för rost där man borrat? Eventuell galvning kanske borras bort? Eller så hugger skruvens "tänder" in i plåten.

Bulan2
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det vanliga är att det sitter expandernitar i svart plast som har en svart expanderpinne i mitten. De lossas genom att slå ur pinnen. slå med ett dorn i mitten av nitskallen så fortsätter pinnen rakt igenom expanderniten. Dornet bör inte vara tjockare än 2 mm. Tänk på att pinnen, som är ca 1 cm lång, kan vara svår att hitta!
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Då måste jag alltså först borra bort huvudet på niten?

//Lövet

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Är som sagt inga problem att borra bort skallen med ett lite större borr.
Du kommer att lätta på innerskärmen när du monterar stänkskyddet, då trillar skallen ut i nederkant. Om den inte skulle göra det så spelar det ingen roll. Kan bli en rostkälla där clipsen hamnar då de "river" bort lite lack vid monteringen, vilket är oundvikligt. Därför tar du på lite rostskyddsmedel inna du monterar ihop allt (efter att ha monterat clipsen). Är du lite händig så löser du detta.

//Håkan
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tackar för svaren.

Får se om jag gör ett försök till eller lämnar bort det. Det känns väldigt nervöst att borra i bilen och jag har ju som ni säkert förstått inget bra ställe att göra det på. Får mer eller mindre sitta på trottoaren och jobba på bilen, ingen bra arbetsställning direkt.

//Lövet

Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Jag gjorde på det sätt som "steaman" föreslår. Tog helt enkelt en väldigt liten skruvmejsel, satte på "niten" och slog in sprinten. Hur enkelt som helst.

/Henke
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Men niten har ju en skalle - lossnar den automatiskt eller borrade ni bort den först? Jag kan ju inte slå hela skallen genom plåten ;-)

//Lövet

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Länk

Så här ser den expanderande niten ut på E90 innan pinnen/sprinten är inslagen
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är antagligen samma. Det jag reagerar på är att vissa säger att man kan slå pinnen igenom och ut på andra sidan. Men eftersom pinnen har en skalle som är betydligt större så antar jag att ni då FÖRST har borrat bort skallen på niten?

//Lövet

st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Pinnen har ingen skalle på E90!
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag monterade stänkskydd runtom på ena bilen idag!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Verkar finnas två modeller. Skiftet kan ha skett i samband med faceliften.
Det tidigare har popnit av aluminium. Dessa måste borras ut!
Har du nit av plast så trycker du ut pinnen, så att denna försvinner in i innerskärmen. Sedan tar du en sidavbitare och drar ut skallen och resten av pluggen. Finns det några som helst tveksamheter på detta så tycker jag att du skall lämna in bilen. Det jag skivit gäller e39.

Lycka till!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har monterat stänkskydd både på min fd 528IA-96 och min 540-01.
Lika plastnitar med skall som man hittar lite överallt på E39an. Bara att ta en kniv och lirka ur niten en bit och sedan ta en näbbtång och dra ut den med.

Har dom bytt till plåtnitar från 02 ? popnit av aluminium låter som plåt/lackverkstaden har varit där och pulad med nått. ??

///MVH Hasso
Länk
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag vet inte exakt vad de är gjorda av som sitter i bilen nu. De är i alla fall svarta och ser likadana ut som de som medföljer till de nya stänkskydden. Om det går att pilla ut skallen med en kniv och sedan knipsa av pinnen så låter det ju som det är värt ett försök till.

//Lövet

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.