|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett problem på den gammle, gick riktigt bra helt plötsligt börjar den tveka strax efter 4k rpm när den normalt ska börja dra. Man känner kicken sen känns det som den tappar kraft och går som min gammla 320 sen kommer den igen någon sek sen går den skit igen. På låga varv går den kalas ingen vandrande tomgång vanligt botten drag osv. Köpte bilen och då satt det sportfilter och inte orkat satt på orginal, men varför skulle det komma så plötsligt? Vad kan det annars vara tändkablar, fördelare, stift? | |
|
Kolla bränslefilter och dito pump, låter som att det skulle kunna vara det |
|
|
Bränsletrycksregulatorn skulle det kunna vara. elpe300 325'an: Länk |
|
|
hur är det när du står i friläge o varvar upp den? min var likadan fast vid 5k varv ungefär.. mina stift var vita dessutom.. jag har lite små grjer gjort i motorn och jag fick bort problemet genom att byte lmm o spridare till 535an... men byt bränslefiltret.. om du kan låna nån pump o testa så gör det oxå.. |
|
| Katalysatorn fyller kanske 20 år om det är orginal. Inte omöjligt att det börjar bli tätt p.g.a rasat insats i den. | |
|
Får kolla över bränsle systemet, hur den är på friläge får jag testa nästa gång jag går ut till den, Om katalysatorn skulle vara felet skulle det komma så plötsligt? |
|
| Utgå från bränslesystemet i första hand. Vet inte hur snabbt platinainsatsen kan ge sig i katalysatorn, men jag vet att den kan bli igensatt och har gett svårfunna problem med dålig effekt på högre varv för vissa. Ha det i åtanke om du inte hittar något annat fel. | |
| Var ute vid den gammle och testade varva på tomgång, visst svarade den som vanligt utan att den tvekar. | |
|
Om bilen rullat många mil, kan detta symptom uppstå om kammen är sliten. Mats BMW CS #5847 |
|
|
Borde väl inte komma så plötsligt och inga missljud från den heller, bilen går bra om man inte trycker pedalen helt i botten då drar den bra. 20k mil s-såld. |
|
|
Har samma problem, som sagt är kammen sliten så både ser och hör man det ifall det är den som är boven. I mitt fall varierar det lite hur och när accelerationen stryps, som värst vid 4000rpm och som bäst vid 5500rpm. JAg har kollat min katalysator och den skramlar inte och verkar inte ha någonting löst i sig, LMM bytt till annan fungerande utan resultat. Bränslefilter, stift, olja, filter, utan resultat. Jag är stensäker på bränslepumpen, väldigt vanligt att de ger upp från just 20000mil och uppåt på just E30, den kan vara dålig på olika sätt och också ge olika symptom. Min bil varvar till rött på tomgång men stryps tidigare ju högre växel man kör på, tyder på typiskt belastningsrelaterat dvs pumpen orkar inte med att ge tillräckligt tryck på högre varvtal och på tomgång finns det ingen belastning att tala om så därför kan man enkelt dra till rött. Ett elektriskt relaterat problem som dålig tändspole, tändkablar mm skulle förmodligen resultera i att strypningen sker oavsett om man kör eller inte. Min 318 har gått 22000mil. |
|
|
Nu har jag svårt att felsöka då häcken har självlagat sig, när de skedde körde jag på 95, nu på 98 men ska prova tanka 95 nästa gång blir det fel då kan man prova byta pump osv. Kanske är på gränsen att den levererar tillräckligt med bränsle. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.