AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.242

E39 blev plötsligt helt kraflös och vibrerar kraftigt

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Någonting märkligt hände i kväll. Efter ca 3 minuters körning gör jag en rätt kraftig vänstersväng. Då hände/kändes någonting som jag först uppfattade som att det var punktering på något däck för bilen började vibrera kraftigt (kändes som att jag började köra på sock). Samtidigt när jag kommer ur svängen upptäcker jag att motorn är helt kraftlös samt att det är ett väldigt högt oljud/vibrerande inne i bilen. Jag öppnar dörren när bilen rullar och den låter helt normalt från utsidan. Jag gasade på rätt rejält (automatare) innan någonting händer, varvtalet går upp men bilen segar sig fram. Det känns som att det är någonting under bilen som är fel och det låter plötsligt som att det läcker från avgasröret när man sitter inne i bilen, men utanför låter allt helt normalt.

Testa att stänga av motorn och starta igen och samma ljud finns där samt att stolar och allt vibrerar kraftigt när bilen står stilla.

Vad kan det vara?
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
Momentomvandlaren....
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Vilket innebär?

Felet uppstod direkt på en sekund när jag gjorde en kraftig vänstersväng på en liten gåta i 40-50km/tim efter det kändes det som att jag körde på spikmatta och när jag tryckte på gasen varvade bara bilen upp, ungefär som en slirande koppling . Jag har en 528i steptronic
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har nu sökt runt lite och fått ytterst lite kunskap om vad en momentomvandlare är för något. Om det skulle vara den som har lagt av, vad är det för reparationskostnader vi pratar om då om man lämnar in den på verkstad?
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
"Min bil hade tappat vridmoment. Det kändes nästan som att dra släpkärra hela tiden. Under tiden detta felet var så hördes ett tickande ljud från motorn. Ljudet hördes mest från bränsleröret som går längs spridarna. Hur som helst så gjorde bmw en koll som visade trasig kamaxelgivare. Den blev bytt och det blev en helt anna bil. Tickandet försvann och kraften kom tillbaka. Vad var det egentligen som tickade? Bilen är en 523iAT-98."

Kan det va nåt?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Min tickar inte utan när man sitter inne i kupén så låter det som att slutdämparen är borta när man gasar och allt vibrerar något otroligt. Går jag ut och lyssnar på motorn så låter det helt normalt. Det låter inte som om att det är motorn och det kan mycket väl vara växellådan, ska ut och testa bilen. Det skedde 200 meter från mitt hus så jag har inte kört mer än den biten med bilen efter det började knasa sig.

Det går ju att köra med den men är det en bättre idé att bogsera den till verkstad?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Nu har jag varit ute och känt på bilen. Följade händer:

När jag startar den så är det någonting rakt under mig som dunkar till just vid uppstart, sen vibrerar den av helsike hela bilen och vibrationerna kommer underifrån. När jag är ute och kör så försvinner vibrationerna och när jag kör i 50 km/t och över så är är det knappt märkbart men det låte lite som att jag har hål på avgasröret inifrån kupén, inget utifrån. Så fort jag stannar in så kommer det kraftiga vibrationer igen? Växellådan verkar fungera som den ska men känns som att den slirar (kan vara vilseledande pga ljudet som låter som en ljuddämpare med hål i ), kör jag manuellt så är det precis som vanligt.

Någon som har en susning?
fr
176
frejo
535iA -98
Min gick också för jäkla dåligt med vibrationer som följd när kamaxelgivaren pajade. Bilen dog också med jämna mellanrum. En bra början är väl bara att köra den till verkstad för diagnos.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Men kan kamaxelgivaren göra så att det riktigt dunkar undertill när jag startar bilen? Jo, den ska in på verkstad i morgon om det finns någon tid.
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
Nej det låter ganska osannolikt att kamaxelgivaren skulle kunna orsaka det :)

Man skulle kunna tro av din beskrivning att statorn kan ha lossnat inuti momentomvandlaren eller dyl.

Därför så märks det inget när du kör manuellt eftersom den då stelkopplar och inte kör på momentomvandlaren.

Hursomhelst så kommer det bara bli värre om du fortsätter köra.

Priset vågar jag inte säga något om men säkert från 5000:- och uppåt....
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
I dag när jag startade bilen så dunkade det inte någoting och inga vibrationer heller. Jag begav mig ut på en runda och bilen uppför sig precis som det egentligen ska uppföra sig. De som jag beskrivit är som bortblåst. Högst märkligt. Jag ska i alla fall ta in den för diagnos för nu blir det ju svårt att "hitta" felet i och med att felet inte längre finns och att riva för att finna kommer ju troligtvis att kosta multum om det inte visar sig i diagnosen.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Kör en uppdatering eftersom jag inte är här så ofta.

Bilen går fortfarande som en klocka. Inga fel har påträffats sedan det som hände skedde. Ingen felaktig diagnos. Otroligt märkligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.