AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.133

Konstigt startproblem

so
66
soren
330i -03
Har legat sjuk i en vecka, och när jag idag skulle ta och åka och hämta lite mat så ville inte bilen starta.

Problemet är rätt skumt!

När jag vrider nyckeln så hör man höga klick (2-3 i sekunden) och ljuset "strobar" i takt med klicken. Det är allt!
Låter ju som något relä som klickar, men det är hög volym på klickandet!

Jag har ström så att det går att köra stereon, fläktar mm .. det borde ju räcka för att startmotorn skall hosta till i alla fall?

Har haft detta problem en gång tidigare, och även med startkablar så ville bilen inte starta i början .. men efter 5 min så hoppade den igång (var precis på väg att ge upp).

Är batteriet på väg att ge upp?
Jag kör inga jättesträckor med bilen (ca 5-10 mil i veckan + några längre resor några gånger per år).

Bilen är en BMW 330i 2003.

/Sören
Mr
20
MrKoldMan
318i E46 -99
Jag skulle ge en avancerad gissning på att batteriet inte mår bra, startmotorn klickar för att datorn i bilen inte får tillräckligt med ström för att fungera korrekt, därav ingen start. Hade själv samma bekymmer, med starthjälp fungerade det hela, men batteriet var pissdåligt.
so
66
soren
330i -03
Ok,
Har aldrig haft ur batteriet sedan jag köpte den :)
Får väl inhandla en batteriladdare (går väl att ladda utan att plocka ur batteriet?), tror att det sitter lite stereokablar/Säkringar "Fastlimmade" på batteriet.

/Sören
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Min erfarenhet av BMW är att det är väldigt viktigt att batteriet är bra. Det är många parametrar i batteriets funktion som måste vara bra. Jag körde 750 och 850 under många många år/mil och är alltid väldigt noga med att sköta batteriet och tvekar inte att byta om jag är tveksam.

När jag får elekronikproblem, är det första att byta batteri. Krånglande elektronik kan kosta hur mycket som helst. Batteribyte löser ungefär åtta av sju problem med elektroniken.

Bello

Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jag menade sju av åtta ! Men det är ändå helt utan vetenskaplig grund, bara mina erfarenheter.

bello
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jag glömde igen ! Jag kör inte och köper batteri varje gång, jag lånar först från en annan bil som jag vet är hel och fungerar bra.

Jag tycker det är otroligt viktigt att ha koll på batteriet. Hålla rent, använda underhållsladdning vid avställning, kontrollera funktionen vid belastning, när man köper nytt så kan det finnas bättre än BMW original.

Bello
so
66
soren
330i -03
En "dum" fråga :)

Har slitit ur batteriet och skall låna hem en laddare ikväll.
Nu var det ju typ 15 år sedan jag laddade att batteri senast .. och man var ju tvungen att ta bort plupparna för varje cell så man inte fick en liten gastrycks explosion ...

På mitt BMW batteri så sitter det en liten gummiventil på ena sidan ..
Är denna till för att släppa ut gasen eller behöver jag ta bort klisterlapparna och ta bort "locket"?

/Sören
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jag laddar utan att öppna. Det ska finnas en instruktion till laddaren, men det är otroligt att det är en helt ointelligent laddare. Kolla på CTEK.com deras laddskola

Bello
so
66
soren
330i -03
Mätte batteriet innan jag satte på laddaren igår.

11.37 V :)

Laddaren fick stå på 7 tim Normal (ca 4A) och sedan 8 tim Snabb (ca 6A).

Efter laddning så mätte jag upp 12.90 V.

Indikatorn på batteriet är fortfarande svart, men jag behövde bilen så 15 timmar fick räcka.
Nu startade bilen utan problem.

Tack för hjälpen.
/Sören
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.