|
|
|
|---|---|
|
Precis upptäckt att min E36 316 1993 dricker 1 liter kylarvatten om dagen , hissade bilen och lokaliserade läckan till ungefär i mitten på vattenpumpen. Det var lite lågt kylvatten i när jag köpte bilen förra veckan men den förra ägaren bedyrade att han inte kände till något fel , säkert.... jaja lätt att vara efterklok... Nåväl... lite frågor : Är det något speciellt att tänka på vid byte av pumpen på 316 motorn ? (M40 tror ja den heter , med kamrem ej kedja förens 1994 ca.) Kan man rentav köpa en på skroten `? Brukar det vara någon packningssats med nya pumpar eller får man komplettera med det sepparat ? Ni som bytt på just 316 , hur lång tid i runda slängar beräknar ni att det tar ? Rent spontant såg det ut att vara otroligt mycket mer plats i 316 än i 750 , tänker mig att herla operationen går på ca 2 timmar + 30 minuter för varmkörning ocgh luftning av genomvarm motor ? Jag har tidigare bytt på M30 motorn samt på M70 och det tar ju några timmar i anspråk , minst..... Tänkte roa mig med detta i ett kallutrymme med bra belysning men utan värme då min 728 ockuperat det varma garaget. Alla tankar välkomna ! | |
|
Verkligen ingen som bytt vattenpump på en gamma rak 4a ? Tänker att det är en jättevanlig operation eftersom vattenpumpen måste avlägsnas vid byte av kamrem , M40 har ju kamrem.... |
|
|
Tjenare Wadel :Pumpen sitter med en fet oring som tätning o denna kan ställa till det en hel del,ett tipps är att släppa på pumpen o trycksätta systemet med nåt kilo.Pumpen har gängade "öron" som ska fungera som avdragare.Du drar helt enkelt i några skruvar som pressar ut punpen är det tänkt.Men dessa går lätt av så ta det lungt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hej Wadel (och välkommen tillbaka till AP) Byta pump är inga problem och det är inget speciellt som du behöver tänka på, operationen har gått lätt och smidigt de gånger jag behövt göra bytet. Det enda som kan vara bra att känna till är precis som nämnts att det finns öron på pumpen som du skruva i bultarna i som i sin tur trycker ut pumpen. Tänk bara på att skruva i dem jämnt så att pumpen inte kommer ut snett. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Tack så mycket för hjälpen ! Nu känner jag mig laddad inför bytet , roligt att flera gamla Autopowrare finns kvar , vart ju väldigt tomt efter Paaps bortgång , det gick väldigt fort på slutet och jag vart själv väldigt shockad då vi sågs och bytte lite M70 delar bara en kort tid innan och Paap då verkade må relativt bra trots en längre tids sjukdom. Jaja jag skall se upp med pumpens öron och noga studera den nya pumpen innan jag demonterar den gamla , just nu har jag bara ett kallutrymme att meka i så jag får hoppas att hela operationen inte tar allt för lång tid... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.