|
|
|
|---|---|
|
Hej, nu frågar jag saker igen. Min "nya" BMW har en sån där Business RDS CD. Funkar väl ok, men har för taskig mottagning. Jag hittar ingen antenn någonstans, är den integrerad i karossen, eller? I så fall får jag ta ut radion och kolla om det är någon kabel lös. Hur gör jag det enklast i så fall? Antar att man ska ha specialverktyg, vilket jag inte har, finns det andra sätt? Power is FUN without Control | |
|
Jag vet bara hur det är på 7-serien men eftersom ingen svarar så försöker jag hjälpa till , jag tror att antennen sitter i bakrutan - du kan se dan upptill i rutan , den är "tryckt" på rutan och är väldigt tunn. påminner om värmeslingorna som finns i bakrutan på de flesta bilar (defrost). Eftersom en sådan antenn icke är optimal har bmw även kastat in en aktiv antennförstärkare som sitter bakom klädseln på vänster C-stolpe , titta där och du hittar förstärkaren. Dessa kan ibland vara trasiga och man får då felet som du beskriver , du identifierar antennförstärkaren genom att det går in 2 (minst , ibland 3 om man har fast monterad mobiltelefon) koaxialkablar i den , en till stereon och en till bakruteantennen , samt en vit kabel som får +12 volt så fårt stereon slås på , det är matningsspänningen den behöver. förstärkaren är mindre än ett cigarettpaket , lite mindre ivf. Inga specialverktyg åtgår för detta. lycka till., |
|
|
Tack för ett mkt utförligt svar! Jag ska se efter om detta även gäller E36. Ev. kabelbrott där vore ju förstås inte bra. Tack igen! Power is FUN without Control |
|
|
Riktigt, det är loka på E36 Det kan också vara i antennkontakten bakom stereon, fick löda fast min kabel i kontakten eftersom den lossnat, även här en tunn kabel.. |
|
| Ibland händer det att antennförstärkaren helt enkelt går sönder efter 10 år eller liknande , de brukar kosta ungefär 100:- kr på en vettig bilskrot , finns även nya enklare antennförstärkare på biltema för under 100:- kr men de brukar inte passa rent fysiskt bakom c-stolpen . samt har annorlunda kontakter . bmws egna har en kontakt som heter FME om jag inte minns helt fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.