|
|
|
|---|---|
|
Jag har bytt ut orginalhögtalarna i E38an mot några med bättre ljud i. När jag var igång monterade jag även en baslåda i bagaget. Har det inkopplat till orginalstereon. Men när man drar upp ljudet låter högtalarna skit, då dom inte kan spela höga basljud. Problemet försvinner när man drar ner basljudet på kontrollen på stereon men då låter ju även baslådan mindre. Hur kommer man runt problemet? | |
| Har du ingen justeringsratt på själva baslådan för det? Jag har ställt ner min bas på stereon till "läge 0" och då kan jag spela så högt mina öron klarar av utan att basen slår igenom på originalhögtalarna. | |
| På baslådan finns en knapp som ger mer bastryck men långt ifrån vad lådan klarar av när basen på stereon ligger på 0. | |
|
Man kan ju filtrera bort den lägsta basen från högtalarna genom att helt enkelt koppla in en lämplig kondensator i serie med varje element. Värdet på dessa får provas ut men kanske runt 100-200 uF kan göra om dom till lämpliga mellanregister osv. Nästa steg för brantare avskärning är kondensatorn ovan plus en spole parallellt över elementet. Då får man börja räkna mera seriöst på delningsfrekvenser osv. Det finns en del program för detta, seriösa biljjudsbyggare kan också räkna fram värden på komponenterna och bör även kunna leverera dom. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.