|
|
|
|---|---|
|
Hej Hur blir ni behandlade när ni lämnar er BMW hos märkesverkstaden? Hur är det med kompetensen? Själv trodde jag att jag hade hittat en bra verkstad, men tydligen inte........ Då jag bor i Malmö finns det tre alternativ 1: Förenade bil inne i stan. De erfarenheter jag har av dessa inskränker sig till att jag ett par gånger varit och kollat på beg-bilar, kollat reservdelspriser samt köpt en 320i -82:a här för en herrans massa år sedan. I princip alla gångerna jag satt min fot här har jag fått ett mindre trevligt bemötande och det känns som om man tränger sig på. 2: Wendels bil utanför stan. Var intresserad av en 325 -92,blev bjuden 15000 för min superfina 318 som jag köpt två månader tidigare för 50 långa, sidan om oss stod en likadan som min till salu för 63000. Jag måste sett jäkligt korkad ut.... Ingen uppfattning om verkstaden hos någon av dem, däremot har jag läst insändare på denna sajt som förtäljde om dåligt utfört arbete på Förenade bil, samt att dom hade dubbel prissättning på reservdelar beroende på om bilen var import eller ej. 3: Autosport i Limhamn. Mycket trevliga att prata med och verkade till en början väldigt kompetenta. Har servat här två gånger utan problem och trodde i min enfald att jag äntligen hittat rätt. Men......lyckan varade inte för evigt. Bilen började gå ojämnt på tomgång samtidigt som den började blåryka (jag vet om membranet nu tack vare Er, men visste inte då). Efter ett par dagar började den gå på sju cylindrar och då lämnade jag in den. Samtidigt berättade jag att det klonkade lite i framvagnen och bad dem kolla upp det (påpekade att det kanske kunde vara det berömda casterstaget). Ringde dit dagen efter bara för att få reda på att: "Vi bytte stiften och nu går den kanon.......men det går inte att backa med bilen" Va???? "Näää, det händer inget när vi lägger i backen, det är nog växellådan" (ÅÅÅFAAAN, kan det va det :-) Hmmmm....jaha, vad gör vi nu då? "Vi har prövat att fylla på olja men det hjälper inte.....ska hjälpa enligt BMW:s felsökningsdatabas. Nästa steg är en utbyteslåda" Jaha, vad går en sån loss på ? "Vet inte, skulle tippa på mellan fyrtio och femtio" Ok jag hämtar den som den är i morgon..... När jag hämtade bilen frågade jag om framvagnen. Svaret blev att dom inte kunde hitta något och aldrig hade hört talas om att casterstagen skulle vara problem som jag nämnt tidigare. När jag startade bilen konstaterade jag mycket riktigt att det inte gick att backa och bilen gick jämt och fint på alla åtta...... .....ända tills den var varm, då började den gå ojämnt igen, precis som tidigare. Två av de mest vanliga problemen på E34, casterstag och membranet i insugningskammaren, var helt okända för denna BMW-verstad. Hur stort är förtroendet efter detta........... En polare till mig har registrerad verkstad och det blir till honom jag lämnar bilen i fortsättningen, han lyssnar på mina tips från Er och stämplar i boken om jag vill. Dessutom hade han kontakter så jag "slapp undan" med strax över 20 papp för en helrenovering av lådan. /Anders | |
| Mycket tråkig historia, upphör aldrig att förvåna mig över hur många verkstäder verkar se kunder som något nödvändigt ont. Det brukar ju trots allt röra sig om rätt stora summor när man lämnar in bilen. Självklart vill man ha valuta för de pengarna, och ett trevligt bemötande har väl aldrig skadat..... | |
|
Sen har du NFS i malmö..har ej själv varit i kontakt med han (ang rep/servic) men hört mycket gott om han. Eftersom jag skruvar med det mesta själv så har jag ingen större erfarenhet av verkstäders utförande av jobb, mer än av dom fåtal ggr (2st) jag har lämnat i väg något har jag varit missnöjd, och den ena gången så rasade toppen pga slarv. MVH Pelle cs4605 |
|
Soton |
Lo:s bil i Västerås är kalas. Verkstadschefen Bengt P. är en klippa. Mycket bra att ha att göra med. |
Blackie Lawless |
Tobbe på Nfs är mycket trevlig och tillmötesgående men tyvärr så har jag inga vidare erfarenheter av Nfs...behövde hjälp med ett elfel samt byte av några lampor...Tobbe kunde inte åtgärda det så han skulle ringa en kompis som kunde fixa det hela. Det här var i februari och han har fortfarande inte ringt. Så jag fixade det hela via autosport som löste problemet på noll tid. Anders W: Förenade bil vid jägersro lär ha en mycket kompetent verkstad, de skall få göra min stundande inspection. Dessutom vet man var det kommer kosta lite mer specifikare än på Autosport då materialet är inkluderat i deras grundpris. |
|
Skulle för ett tag sen åka från en parkering vid Sätra med min fd. 528 när den den plötsligt dog. Varningslampan för låg bränslenivå hade precis börjat lysa och jag hade 8 mil kvar att köra enligt färddatorn, så jag kom inte ens på tanken att den skulle kunna vara tom :-) Kollade först säkringarna och knackade på relät, men inget hände. Kunde kanske vara nyckeln eller nåt annat elekroniskt fel tänkte jag. Eftersom BMW låg nära så drog jag dit den. Pratade med verkstadschefen och berättade att jag ville att de kontaktade mig innan de började göra nåt större....Frågade när de hade tid, men det hade han ingen aning om..Lämnade dit den 2 dagar senare ringde han och berättade att bilen var klar och att det kostade 3000:- Åkte dit och fick veta att bränslepumpen var helt slut, så den + ett relä böt de ut. Lite konstigt tyckte jag att de hade tankat bilen också..?? Begärde att få gamla bränslepumpen och åkte därifrån med ett jvla dåligt humör. När jag kom hem testade jag pumpen och den spann som en ny!! Märkte inget fel på den. Dagen därpå åkte jag tillbaka och textade upp gubben och förklarade att de hade bytt ut pumpen i onödan, även relät. Han stammade en stund och sa att de kunde sätta den gamla tillbaka om jag ville och det ville jag ju naturligtvis, eftersom det inte var något fel på den! Plötsligt hade de tid och 40 minuter senare var pumpen bytt och bilen FUNKADE! Bråkade om priset, men fick endast pumppriset avdraget. Den soppatorsken kostade mig 2000:- (samtidigt som de bytte min pump så frågade en mekaniker sin kollega om han skulle ta avgasvärdena från båda utblåsen på bilen brevid. Det var en 540.) Är de helt okunniga eller försöker de bara blåsa sina kunder? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det blir så när felsökningskompetensen inte sträcker säg längre än vad datorn talar om för den sk.reservdelsbytaren vad han ska göra. MVH Hasso |
|
Jantte: Du skriver att du hade missat att tanka. Och BMW Sätra hade missat att det inte var något fel på pumpen. Det tycker jag är logiskt att inte kunna uttala sig när dom inte hade felsökt. Betänk att varje timmes felsökning är 800-900kr på en BMWverkstad. Att beskylla en verkstad som antagligen bytte pumpen då det är vanligt förekommande på både E38 och E39 för antingen okunniga eller blåsning är lika relevant som att glömma att tanka sin egen bil! Mvh Asken |
|
| De hade gjort en felsökning och inte missat nånting. Dom hade mätt pumpen och försökte få igång den utan att lyckas. De hade knackat på den och försökt med alla medel sa dom. Körde flera tusen mil efter det med den trasiga pumpen. Funkade perfekt. Har varit i kontakt med flera BMW verkstäder och frågat om felet är vanligt. Svaret har varit nej. | |
|
Min gamla E38 byttes den för 2 år sedan, bilen var en 95:a. Två goda vänners 523-96 respektive 98 är bytta förra året. Konstigt att både Solna samt Melins gett mig felaktig information då. |
|
|
Hej Förenade bil i malmö är hellt hopplösa Lämnade in min 318is för att den gick ojämnt på tomgången ibland och svaret var att de inte fick fram något felkod i deras dator.betalade och körde iväg efter en halvtimmes körning börjar den dala igen´. ringde tillbaka och mekaren sa att jag ska lämna in den för vidare kontroll.Efter jag läste här på forumet under dagen såg jag att många hade problem med lambdasonden, åkte tillbaka till förenadebil köpte sonden och byte själv nu går den perfekt. |
|
|
Jantte: Dina erfarenheter stämmer väldigt bra med mina om man tänker efter. Problem som är välkända förnekas, man gör helt enkelt som strutsen........... Varför?? Är det Rolls-andan......."en BMW går minsann aldrig sönder"...."måste va nån missuppfattning"....."det har aldrig hänt förut" Jag tycker mig kunna märka "pinsamt att vi som är så bra ska ha problem"-komplex. Har jag fel ? /Anders |
|
|
Engluns i luleå är då inget fel på, de ställer upp direkt om det är nått. Jag har då alltid fått ett trevligt bemötande där oavsett om jag bara ska fråga nått om bilen som vissa kanske inte skulle villja säga. Och inga problem med att traska in till killarna i verkstaden för ett snack om saker o ting. Så en stor ros till engluns i luleå |
|
Blackie Lawless |
James: Var det på Förenade Bil i centrum eller jägersro som din incident inträffade? |
BBrahme |
Kan bara instämma, de BMW-verkstäder/försäljningsställen jag har erfarenhet av i Linköping och Örebro tillhör knappast mina favoriter. Snobbiga, nonchalanta och ointresserade. av mig som kund. Får mer än känsla av att de tror att jag är till för dem än tvärt om. Kör BMW för att jag är intresserad av bilen och tekniken men när man bemöts med total nonchalans så söker man sig ganska fort från dessa verkstäder. Kan jämför med åtminstone ett par Alfa-försäljningsställen/verkstäder där man äär både kunniga och intresserade av vad jag som kund vill och tycker. Så visst är det tråkigt |
-:BeeMWe:- |
Ringde runt till kanske 10 olika BMW verkstäder och frågade om en 318 tank passade på en 320(samma årsmodell E30). Inte en jävel visste det... |
| Problemet med exklusiva butiker är väl att säljaren ser sig som förmer än kunden som ska handla deras produkter. | |
markus00 |
Jag skulle vilja rekomendera BMW i Varberg väldigt bra bemötande ändå fast man inte är mer än 18 år. För övrigt så har ju dom fått näst bäst betyg i landet i service och bemötande enligt BMW:s egna undersökning. |
|
Jag tycker att du ska pröva Theanders i Lund dom är kundvänliga och har kompetent personal. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.