|
|
|
|---|---|
|
Hej! Håller på att bli galen och ledsen på detta problem nu. Har fått ganska kraftiga vibrationer i bilen i farter över 100km/h. Som värst är det i 130 för att sedan bli aningen bättre i högre farter men inte bra. Tror verkligen inte att det är vare sig obalans i däck eller skeva bromsskivor. Vibrationerna känns i hela bilen, tittar man på passagerarstolen så ser det ut som jag köpt comfortstolar med massage :-( Problemet har kommit krypande under 3 månaders tid. Har även sett att växelspaken vibrerar på 5ans växel i dessa farter. Inga tydliga vibrationer känns vid aceleration eller körining i lägre hastigheter. Bilen är fullservad och jag har skött den som en baby. Den är svensksåld och har Har lustläst forumet efter liknande fenomen men det är svårt att sätta fingret på något speciellt. Vad tror ni kan ge dessa symtom? hardyskiva? silentblock? bakvagnsbussningar? kardan? stödlagerkardan? drivaxel? Snäll snäll! Ni som har kunskap om detta skriv en rad! | |
| edit: Bilen är en sv-såld 325 coupe som gått 6500mil | |
|
Hej. Kan eventuellt vara hjullager som börjar bli slitet. Har hört några med vibrationer som bytt de mesta, men visade sig vara hjullgret. Bara ett tips. FLAYEN |
|
|
det skulle även kunna vara motorkuddar eller växellådsfästen som är kassa eller inte sitter som dom skall,, det kan även vara ett knutkors som måste bytas. en dum fråga kanske,,men har du kollat hjulbultarna?? m.v.h en v8 låter gött! |
|
|
kolla den stötupptagarn som sitter på kardanen, är av gummi och kan förtvina med tiden. del nr 1 på denna bilden. Länk |
|
| Kan även vara "kärvande homokinetisk-knut" ("Hasso" uttryck...). Delen sitter precis framför ingående axel till "diffen", den kan tydligen ge vibrationer... | |
|
Tack för alla tipsen grabbar! Kommer att krypa in under bilen imorgon. Annars blir det till att slriva ut denna tråd och ha med när man konsulterar den lokala bmw verkstaden. Någon som har fler ideer så? |
|
|
skeva fälgar, tippar jag på, min bil va likadan , upptäcktes på däckfirma när jag skulle byta däck, kolla det.. kostar inte mkt, samtidigt balansera om hjulen |
|
|
Är det rätt fälgar på bilen ? Det här förbannade bytandet mellan sommar och vinterdäck, det är lätt att glömma centreringsringar eller förstöra dom. Eller glömma att efterdra bultarna ! Bello |
|
|
Med tanke på hur lite bilen har rullat, så tror jag på ett enkelt fel. Som att du har tappat en balanseringsvikt, något med hjulen iaf. Äe inte ovanligt att man får balansera om däck när dom har rullat ett par säsonger, eller att det kan bli fel på däcken också.. Mvh Jens |
|
|
Problem solved. Höger framhjul var tvungen att efterdras. Har fortfarande tendens till vibrationer i ratt i hastigheter över 130. Men nu är de skakande komfortstolarna borta och sportstolarna tillbaka :-) Ska balansera hjulen till veckan så blir det nog helt bra. Det roliga var att jag byte bromsbelägg i fredags på bmw. När jag igår kikade på hjulen såg jag att bmw kastad om hjulen. dvs satt vänster bakdäck fram och vise versa. Kan nog också påverka. Tusen tack för responsen grabbar! Skriver en rad under veckan och berättar hur det gått! |
|
|
Tjenare! Lovade en update. Var bort till VOLVOS gummiverkstad och balanserade om julen. vikterna på höger framhjul hade släppt! Passade även på att ställa in framvagnen! Nu går bilen stabilt och vibrationsfritt som tåget igen! Trevlig helg boys, även om det är lite slit kvar till ledigheten! |
|
|
Bra att det löste sig ! Bello |
|
|
Tjena, Kul att det löste sig!! När jag läste ditt första inlägg påminde det mig lite om egna erfarenheter från i somras då vi bila ner till Slovenien. Autobahn och 130 km/h uppåt liknade lite massageterapi och jag funderade ochså på om det bara var balanseringen av däcken som var kråka!! Tog mig så till en däckverkstad i Slovenien som naturligtvis kunde balansera om däcken men då upptäcktes att spindellederna var duktigt glappa!! Värst höger fram men även vänster. Skall tilläggas att det är ett väldigt vanligt fel på E46:an. Så det blev att byta spindelleder fram helt enkelt. Passa självklart på att köpa nya sommardäck till bilen, nybalanserade och klara var det som att ha köpt en helt ny bil. Men som sagt. Kolla upp spindellederna!! |
|
gretzky |
Kolla vid nästa tillfälle att inte bulthålen blivit onormalt "slitna" av att hjulet inte varit rätt åtdraget. Kan ge upphov till framtida balansbekymmer pga felcentrering. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.