|
|
|
|---|---|
|
Här finns det lite intressant läsning Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk | |
|
Det som blir den största skillnaden är väl att bilar äldre än 30 år inte längre blir skattefria, bara 1975 och äldre. Det förstår jag inte riktigt, men man behöver väl mer pengar i skattekistan. Bilar som är mer än 30 år gamla har väl till stor del spelat ut sitt bruksvärde för gemene man. /Anders C |
|
|
Grejen är väl den att Sverige inte längre är det toppmoderna land som det var förr utan har halkat efter en hel del gentemot resten av världen. Förr var ju veteranbilar oftast bilar som användes då och då som entusiastfordon men i dagens Sverige har folk inte råd att köpa nya bilar samt ha entusiast/veteranbilar och benämningen veteranbil förlorar då lite betydelse då det finns många bilar äldre än 30 år som fortfarande används som bruksbil. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Man vill skatte vägen ta död på miljögrisiga och farliga bruksbilar ( tänk 244 -78 som besitigas vart annat år....huuuu) av 70-80 tals modeller ( man kan FÖRMODA att höjd skatt på icke katalysator bilar kan följa... ). Johan: när såg du en 140, Saab 95, Ascona A, Manta A, Rekord D, Golf/Jetta I eller MB W115 sist i daglig trafik?? inte alls så vanliga längre som man tror jämfört med för 10 årsedan Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Har en Volvo 145 1971 själv som inte direkt brukas som entusiastfordon och ser fler på jobbparkeringen. En som jobbat vid mig har en saab 95 kombi som bruksbil mm mm så det finns i alla fall gamla bilar där jag vistas. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Förmodligen för många W123 Dieslar i burkskick som går i daglig trafik. En bil som är 30 år idag är betydligt lättare att bruka dagligen än en 30 år gammal bil var för tio år sedan. Så förmodligen är det för stor del som inte är entusiastbilar idag. |
|
|
johanE : (med Messerschmidt varning) 95 ÄR per automatik kombi då den kom redan -59 för att sedan följas av "sedanen" 96 -60 bäggee med 2 takt fram till V4an kom -67 ( dock försvann "kortnosen" -65) ,96 sluatd tillverkas -78 medan 96 levde till 11 januari 1980 då den sista tillverkades i Finland ( i jubileumsutförande 300 exemplar, utrustade med akvamarinblå metalliclack, krokekrade lättmetallfälgar från Ronal, blå plyschklädsel och bakrutejalusi) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
GM: Ingen fara. Kunskap väger lätt och det är trevligare ju mer man har och jag kan ärligt säga att mina kunskaper om Saab är nästan obefintliga. ///BMW - Was sonst! |
|
|
95/96 erbjuder en pervers sorts körglädje nästan i nivå med Golf/Jetta I och E30or prova själv!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus:Nu blev man ju nästan lite sentimental när jag tänker tillbaka o minns mina saabar golfar oplar.De var tider det eller,,,,,,,,,va det det? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jaha, jag håller på att leta efter en fin veteran MB (SL, SLC) Då blir det 1975 och äldre. Vilken tur att man inte hunnit köpa på sig en 79:a för 150.000kr pust! Tycker lite synd om dom som försöker avyttra en klenod som inte faller inom det nya reglerna. Antalet köparna kommer att bli färre på dom vagnarna, det står helt klart. /L |
|
|
Besiktningsförslaget tycker jag var OK, däremot har jag ingen förståelse för förslaget att just året 1975 skall vara brytpunkt, varför inte istället höja skattebefrielsen till rullande 35 års-regel. 30 årsregeln har funkat ganska bra, med undantag att det brukskörts skattefritt på främst gamla MB och Volvo bilar, vilket kanske inte var lagstiftarens mening med skattebefrielse för 30-åriga fordon. Mats BMW CS #5847 |
|
|
1975 råkar ju sammanfalla med kravet på avgasreningen (EGR etc etc) som kom fr.o.m. 1976års modeller ( därför figurerar 75B som årsmodell ganska ofta dvs "76or utan avgasrening" inreggade före 31/12-75 precis som 88B (kat-kravet)) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Nu funkar inte länken i första inägget längre, var det ett förslag eller ett faktum de ändrade reglerna? | |
|
Länken fungerar inte längre som tidigare nämnt. men jag har hört dessa rykten tidigare att det skulle bli ändringar för dom skattefria bilarna. Personligen tycker jag att bilar från 1980 och nyare ej skall vara skattefria då tekniken och konstruktionerna i bilarna börjar bli "moderna". 1980 och äldre = veteranbilar |
|
|
nyman88: så är det också from i år. Årsmodell 1980 = 30 år gamla = skattebefriad. Ännu inga ändringar beslutade och sannolikt inte heller på gång just nu i alla fall. Mats BMW CS #5847 |
|
|
t80196: Jo det vet jag om, men att ska dom stoppa vid ett vist årtal så tycker jag att 1980 är ett bra år att stanna vid vad gällande skattefritt Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
Skattefriheten är väl ingen stor sak om dom inte inför avgasrelaterad skatt även på bensinbilar. DÅ blir det dyrt för oss om dom lägger samman all skit vi puttrar ut genom avgasröret. Vad som har större betydelse pengamässigt är ju möjligheten till MHRF-försäkring av hobbybilarna. Kolla www.mhrf.se Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.