|
|
|
|---|---|
| Jag ska köpa en ny kamaxel till motorn, och nu undrar jag om någon vet vad man kan sätta dit utan att byta ut andra delar i maskinen. Kommer också att byta alla packningar och div. delar som slitits ut. Kom gärna med förslag på hur många graders kam jag kan lägga dit för att få en liten effektökning! | |
| Har du gjort bytet? Ska också byta så jag letar också info. På ppf har de en 284-graders kam som man enligt dem inte behöver byta någonting annat med. Behöver man lossa toppen eller räcker det med ventilkåpan? | |
| Du måste av med .. måste ur med vipparmsaxlarna först | |
| ok, då är det ju läge för nya toppbultar och packningar. Bra att veta vad som behöver köpas. Fler erfarenheter? | |
| Rishögen: Köp nya vippor med! Jag är ingen trimexpert men om den nya kamaxeln har betydligt högre "lyft" än original så kan det vara på sin plats att se över ventilfjädrarna, bäst är nog att montera nya som är anpassade efter den nya kamaxeln...PPF vet garanterat! Jag skulle iofs nöjt mig med en kam på 272 grader... | |
|
Som Dawwe säger skall du absolut byta till nya vippor om du byter kamaxel! Och jag skulle troligen också byta vipparmsaxlar när jag ändå är där och grejar! Ventiltätningar skall du absolut byta också. Och varför inte slipa in ventilerna när du ändå har isär toppen. Sedan kan du "glömma" toppen (vad gäller problem) de närmaste 20-30.000 milen eller mer! Om du sköter om ventilspelet vill säga och inte varvar för mycket! Per L |
|
|
Många bra tips. Motorn ska troligtvis bara gå en halv säsong och därefter endast som besiktningsmotor. Kanske smidigare med en 272-kam från de mindre och tidigare m30 i så fall, som du säger Dawwe. Då byter jag nog bara packningar och bultar i samma veva. Blir det för dyrt så nöjer jag mig med originalkammen. Den har fint komp på alla cylindrar och ser fräsch ut i övrigt. Tack för lånet av tråd diamantschwartz. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.