|
|
|
|---|---|
|
...undrar även om ågon vet, följande: 1. Hur många cm är det mellan fälg och kaross i originalutförande, dvs, så att jag vet att den inte är sänkt? 2. Det finns en elcab-knapp i min bil men den gör inget ljud ifrån sig. Finns det något enkelt sätt att kolla om det finns en elmotor installerad till cabben? 3. Hur ofta behöver man byta kamrem på bilen och finns det något knep för att se i vilket skick remmen befinner sig i? 4. någon som vet vilka de vanligaste problemen är med en 318iC? 5. Vilken är den billigaste försäkringen, kör kanske max 500 mil om året med den, vinterförvaring, såklart! 6. Finns det några e30 cab möten i Skåne-Blekinge regionen - 08 planerade? Tackar på förhand för information! Blåcabbe | |
| Många frågor. Använd sökfunktionen och kolla även den utmärkta sidan Länk | |
|
saxat från nyss nämda sida: "Från och med 10/90 och i och med årsmodell 91 gjordes en face lift på 318iC-325iC som sänkte Cw-värdet från 0,38 till 0,37 och innehöll följande förändringar * Frontkonstruktion samma som sedanmodellen from 09/87, visuellt är det främst stötfångare (plast istället för krom), spoiler och dimljusen som förändras * Inre och yttre hjulhus bak modifierade * Bakskärmar och plåt under stötfångare bak samma som sedanmodellen from 09/87 dvs stötfångare i krom byts mot plast * Bagagerumsgolv förstärkt * Bakre plåt / baklyktor samma som sedanmodellen from 09/87 Däremot har alla 318iC-325iC oavsett årsmodell de låga skärmkanterna bak som introducerades på sedanmodellen 09/87. " Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
1. Vet ej har M-chassi på min ( har för mig det brukar betyda ca 10-20 mm lägre än std) 2. Man måste stå still när man provar... motorn sitter i cablådan Höger kant 3.Kam remmen SKALL bytas vid 4000 mil ELLER 5 år ( se dekal på fläkt/kamkåpan) Rembyte är tämligen billigt, kpl sats ( rem + skivor) ca 1350:- + 2 h på verkstad väl värt för att sova gott om natten. 4. se e30cabrio.se samt beg guiden här 5. vet ej letar själv 6. Knutstorp i BMWCS regi ( tro jag iaf) samt alltid nån/några "fika träffar" Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för bra svar, vill gärna ha mer! Inser nu att det antagligen har varit en el-cab från början. Jag klarar mig utan! Blåcabbe |
|
|
Hej! Trevligt med lite fler E30 cabbar på forumet. När det gäller försäkringen är det helt enkelt lättast att ringa runt och fråga. För mig blev Trygg-Hansa billigast. 4000kr halvförsäkrat på ett halvår. Garageförsäkringen jag har under vintern går på c:a 600kr. Men det är alltid väldigt individuellt. Ett tips är att kolla med Bmw Originalförsäkringar, vet att de kan va rätt billiga. Dessutom, om du går med i Bmw Club Schweden får du 10% rabatt hos Originalförsäkringar. Mvh Wiktor |
|
| Betalar runt 200 i månaden i halvförsäkring på min 320i cab, på Länsförsäkringar. Det beror nog framför allt på var man bor nånstans! | |
|
Ja, det är bra med e30 cabbar... ...även om jag fick reda på att servostyrningen läcker olja. De trodde inte att det var pumpen som var sönder. Är det någon som vet om det är en invecklad historia att byta servon? Blåcabbe |
|
| Byta styrväxel är ingen jättekomplicerad operation, men visst är det lite fix! | |
| Halvförsäkringspremien för min 325:a gick på 1 882 kr för ett halvt år på Original försäkring. Garageförsäkring när den är avställd går på 300 kr per halvår. | |
|
Har kollat runt på forumet och blir inte riktigt klok på om det är OK att leva utan servo på bilen, samt om det är skadligt för bilen? Någon som vet vad det kostar att byta om man köpt en på skroten? Om man tycker att det är OK att leva utan servo, vad måste man göra för att det ska funka över tiden? tacksam för svar! ps. någon som vet något om e30 cab möten i södra Sverige under sommaren? Blåcabbe |
|
|
Glömde en fråga angående servon. Någon som känner till en bra och billig mekaniker som kan göra ett byte av servon i Malmö-Lund trakten??? Blåcabbe |
|
|
Vi ordnar väl en lämplig E30 cabrio köra/skryta/fika träff i mellan-Skåne nånstans när det blir varmare ute då det verkar finnas intresse... Servot: tja du får grova överarmar om inte annat... skadligt är det ju inte direkt mer än att servo pumpen går torrt.. Man får ju felsöka lite mera seriöst och se vad som är fel om det bara skall på lite olja/läggas på en rem, bytas en slang eller om det är pumpen och/eller styrväxelns som lagt av ny styrväxel:Länk Ny servo pump: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tackar Magnus, du verkar ha koll på det mesta kring BMW. Du som bor i Skåneland, känner du till någon bra och prisvärd mekare? Blåcabbe |
|
|
Sök sök sök t.ex "service AND Malmö" elller " Service AND Skåne" eller "service AND Lund" så får du lite förslag och reccensioner Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Ang. försäkringar så är det bästa att ringa alla bolag du kan hitta och få prisuppgifter. Priset är ganska individuellt och påverkas av bla körsträcka, garage osv. Oftast skiljer det flera tusen kr mellan dyraste och billigaste fösäkringen så det kan vara värt att sitta i telefon en stund. Jag hade en Cheva S10 för några år sedan, betalade ca 7000kr helfösäkrad. Dyraste bolaget ville ha över 20000kr / år för helförsäkring... Låter trevligt med en ev träff i skåne när det blir finare väder. |
|
| En sådan träff skulle ju till och med kunna få mej att vilja åka till Skåne... *skrattar* | |
| Verkar vara stort intresse för en e30 cab träff i Skåne till våren - sommaren. Jag kommer gärna. | |
|
Tack för alla svar! Försäkringen var helt klart billigast hos LF (halvförsäkring)... Någon som vet om vänster framskärm till en e30 cab-90 är samma storlek som en vanlig som sitter på en 2/4 dörrars e30? (Jag har sökt på forumet men inte hittat några tydliga svar) Blåcabbe |
|
| Kommer gärna på cab-träff :-) | |
| Du kan kolla om delarna har samma reservdelsnummer på Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.